علمای دینی زن ادعا دارند که در نشست عالمان دینی و سران قومی زنان نیز باید اشتراک داشته باشند

در حالیکه طالبان برای راه اندازی نشست عالمان دینی و سران قومی در کابل آمادگی می‌گیرند، شماری از عالمان دینی زن و فعالان جامعۀ مدنی می‌گویند که باید زنان نیز در این نشست حضور داشته باشند.

این زنان و فعالان مدنی روز سه شنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) در نشستی در کابل گفتند که اگر به خواست‌های مردم افغانستان توجه نشود، مشکلات موجود در این کشور حل نخواهد شد.

ستاره مغبت، عالم دین، گفت که زنان در طول تاریخ اسلام در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش‌های سیاسی و اجتماعی نقش فعال داشته اند و از حکومت طالبان خواست که باید به آنان اجازه دهند در تصمیم‌گیری‌های مهم سهم فعال داشته باشند.

خانم مغبت گفت: “نظام کنونی که مدعی تطبیق احکام شرعی در کشور است، مکلف است زمینه را برای زنان فراهم کند تا آنان در تصمیم‌گیری‌های ملی و مشارکت در جرگه‌ها نقش فعال داشته باشند.”

این عالم دین همچنین خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان شد و از حکومت طالبان نیز خواست که باید هرچه زودتر در این مورد اقدام کنند.

عالمان دینی زن و فعالان مدنی در قطعنامه‌ای با ابزار نگرانی گفتند که در مورد اجندای “لویه جرگه” که قرار است فردا توسط طالبان برگزار شود، نیز معلومات ندارند و آنان نمی‌دانند که در این نشست در مورد سرنوشت زنان و دختران افغان چه تصمیم گرفته خواهد شد.

Back to top button