عفو بین‌الملل: آینده زنان در افغانستان در خطر است

سازمان عفو بین‌الملل، همزمان با افزایش محدودیت‌ها بر زنان و بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان و از ادامۀ تبعیض علیه زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که آیندۀ میلیون‌ها زن در این کشور در خطر قرار است.

در این اواخر این نهاد مدافع حقوق بشر در یک پیام تویتری نگاشته است: “آیندۀ میلیون‌ها زن افغان در خطر است. آن‌ها در ترس از خشونت طالبان زندگی می‌کنند و از دست‌رسی به حقوق اولیه شان منع می‌شوند.”

عفو بین‌الملل همچنین گفته است که نمایندگان جامعۀ جهانی در دیدار شان با مقامات طالبان، از نفوذ و قوت شان برای پرداختن به حقوق زنان و دختران به عنوان یک موضوع “غیرقابل مذاکره” در افغانستان استفاده کنند.

در این حال، دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دیدار و در مورد دستور جدید رهبری این گروه بحث و گفتگو کرده است.

با آنکه نه ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

دستور تازۀ طالبان دربارۀ اجباری‌کردن حجاب برای زنان در افغانستان واکنش‌های را به دنبال داشته و پیش از این ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی این حکم طالبان را محکوم کرده و آنرا خلاف تعهدات رهبران این گروه خوانده اند. برخی از فعالان زن نیز در واکنش به این تصمیم به تاریخ ۱۰ می (۲۰ ثور) در کابل تظاهرات کردند.

پیش از این نیز، در تویتی نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان به تصمیم تازۀ طالبان برای اجباری‌کردن حجاب برای زنان واکنش نشان داده و سیاست‌های این گروه در قبال زنان را “اهانت به حقوق بشر” خوانده بود.

Back to top button