انسان سالم

مقاله: فروزان حنان

انسان سالم و آگاه، هرگز به خاطر ماندن خود برای دیگران و از دیگران برای خود؛ باج نمی‌دهد. به گونه آزاد می‌اندیشد، در مسیر موفقیت و سعادت گام‌های با ثبات و مستدام برمی‌دارد، از کوچک‌ترین پدیده‌ها و امکانات،  ممکن استفاده دقیق و درست می‌نماید تا بزرگ‌ترین هدف خویش را به دست بیاورد. مهم نیست که برای رسیدن به هدف چقدر وقت را می‌گذراند؟ چندبار زمین‌گیر می‌شود؟ چه موانع سر راهش ایجاد می‌شود؟ کی‌ها بدبین و کی‌ها خوش‌بین‌اند؟ فقط برای به دست آوردن هدف مقاومت و ایستاده‌گی می‌کند و بس.

انسان سالم و آزاد، از چشم و هم چشمی‌های نامناسب دوری می‌جوید، نه حسرت کسی را در ذهن و ضمیر خود جا می‌دهد و نه دلیلی برحسرت دیگران می‌شود.

با هیچ فردی ناسالم و بی‌ثبات رابطه ی دایمی برقرار نمی‌کند، روابط خود را با انسان‌های دو رنگ و حسود هرچه زودتر قطع می‌نماید، در حذف انسان‌های دور و برش خیلی محتاط و دقیق است.

می‌فهمد که با چه کسانی روابط پایدار داشته باشد و با چه کسانی رابطه را مطلق قطع نماید. چون هر انسان در زنده‌گی انسان دیگر به ویژه انسان‌های اندیشمند و با تفکر نقش اساسی را دارا است، هیچ انسان بدون اثرگذاری مثبت یا منفی وارد زنده‌گی دیگران نمی‌شوند و نه خواهند شد، این یک اصل خیلی مهم و اساسی در طبیعت است.

انسان سالم و مقاوم، علی‌رغم همه دشواری‌های روزگار، فقط مسیری را که در ذهن و ضمیر خویش طرح کرده آن را جامه عمل می‌پوشاند. با هیچ حساسیت خوب و بدی اطرافیان عکس‌العمل نشان نمی‌دهد، آرامش درونی خود را هرگز به خاطری دیگران از بین نمی‌برد.

انسان سالم، درگیری مسایل خورد و ریز زنده‌گی نمی‌شود، به واژه (نمی‌توانی‌های) مردم هیچ‌گاه گوش نداده، حتا از آن واژه‌های حسرت‌آمیز‌شان،  انگیزه بهترین شدن را می‌گیرد، بیشتر تلاش و کوشش می‌نماید؛ حتا مهم نمی‌داند که پاسخ آن‌ها را دهد، فقط نقشه ذهنی و درونی خود را بدون برگشت، ترس، پشمانی، تحت تاثیر قرار گرفتن  و دلهره‌گی با تفکر سازنده و تعیین شده طی می‌کند.

طبیعتا که هیچ راهی بدون موانع وجود ندارد، هیچ جاده مستقیم به موفقیت و هدف پیوست نشده و نخواهد شد؛ انسان سالم و خردمند می‌داند که چگونه مسیر را برای جلو رفتن ساده سازد؟ چه وقت از کدام راه با چه تفکر و اندیشه بلند به سرعت و چابکی، چه وقت آهسته و با تمکین حرکت کند تا از مسیر انحراف نکند؟

انسان سالم، بسیار انگیره و شوقی برای سمت دهی به هدف رسیدن دارد، با شور و اشتیاق بیشتر از پیش قدم‌های بزرگ می‌گذارد. هیچ چیزی جز به دست آوردن هدف برایش مهم جلوه نمی‌کند. برنامه سنجیده و با سلیقه برای زنده‌گی روزمره دارد، همیشه مانند دریا گاه با خروش و گاه آرام در جریان است.

انسان سالم و مبارز، همه زنده‌گی خویش را گره محکم با هدف می‌زده است، یک لحظه هم بدون آن در مورد دنیا فکر نمی‌کند، هدف را همه دارایی و ثروت می‌داند، همه  زیبایی‌ها، ظرافت‌ها و جذابیت‌های دنیا را فقط در محدوده هدف قرار داده است.

انسان‌های سالم و ارزنده، اهداف کوتاه‌مدت، متوسط مدت و درازمدت را با تعیین وقت و زمان در ذهن و فکر خویش حک کرده و حتا روی کاغذ می‌نویسد و هر روز مطابق آن برنامه‌ریزی کرده و گام به گام فعالیت‌ها منطبق به آن انجام می‌دهد که هر روز او را به هدف نزدیک‌تر بسازد.

انسان سالم، انسان وابسته به چیزی، به کسی و به مکانی نیست؛ مستقل، آزاد و اندیشمند است. دایم برای قهرمان شدن خود در زنده‌گی می‌اندیشد؛ خود را الگوی ثبات و استقامت حساب می‌کند.

به امید سالم ماندن همه شما!

Back to top button