بیش از صد میلیون نفر در جهان آواره شده اند

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که تعداد افرادی که مجبور به فرار از جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه شده‌اند اکنون برای اولین بار در تاریخ از مرز صد میلیون نفر گذشته است.
کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه ۲۳ می (دوم جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت که عامل این رقم جنگ در اوکراین و سایر درگیری‌های مرگبار بوده است.
فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که صد میلیون رقم فاحشی است – به همان اندازه “نگران‌کننده و هشداردهنده”.
آقای گراندی افزوده است: “این ریکاردی است که هرگز نباید ثبت می‌شد. این باید به عنوان زنگ خطری برای حل و فصل و جلوگیری از درگیری‌های مخرب، پایان دادن به آزار و اذیت و رسیدگی به علل زمینه‌ای باشد که مردم بی‌گناه را مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند.”
بر اساس آمار جدید کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، تعداد آوارگان اجباری در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۰ میلیون نفر افزایش یافته است که ناشی از موج‌های جدید خشونت یا درگیری‌های طولانی در کشورهایی از جمله اتیوپیا، بورکینافاسو، میانمار، نایجریا، افغانستان و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌باشد.
به گفته ملل متحد، علاوه بر این، جنگ در اوکراین امسال هشت میلیون نفر را در داخل آن کشور آواره کرده است و بیش از شش میلیون جابجایی پناهجو از اوکراین به ثبت رسیده است.
گراندی گفته است که واکنش بین‌المللی به افرادی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند بسیار مثبت بوده است، مهربانی زنده است و برای همه بحران‌ها در سراسر جهان به بسیج مشابهی نیاز است.
اما این کمیشنر ملل متحد تاکید کرده است: “در نهایت، کمک‌های بشردوستانه تسکین‌دهنده است، نه یک درمان. برای برعکس‌کردن این روند، تنها راه حل صلح و ثبات است تا مردم بی‌گناه مجبور نشوند بین خطر حاد در خانه یا فرار و تبعید متزلزل قمار کنند.”
در افغانستان، اما کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که ۶.۲ میلیون پناهنده افغان در سراسر جهان و چهار میلیون افغان دیگر در خارج با وضعیت‌های مختلف وجود دارند.
این اداره ملل متحد همچنین گفته است که بیش از ۳.۵ میلیون نفر به دلیل جنگ و ادامۀ خشونت‌ها در داخل افغانستان آواره شده اند.
کمیشنری عالی ملل متحد تاکید کرده است که دولت‌ها باید به عواملی رسیدگی کنند که مردم را به ترک منازل شان مجبور می‌کند.

Back to top button