سخنرانی رهبر طالبان در محضر عام با چهره پنهان

طبق ادعا طالبان، رهبر آنان مولوی هبت‌الله آخوندزاده در روز نخست عید فطر برای اولین بار در محضر عام به امامت او نماز عید در مسجد بزرگ عیدگاه قندهار برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه او «پشت به مردم» سخنرانی کرده که واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

برخی گفته‌اند سخنرانی یک رهبر مذهبی که پشت خود را به مردم کند، در تاریخ اسلام پیشینه نداشته و شماری هم این اقدام منسوب به رهبر طالبان را نشانه‌ای از بی‌اعتمادی او به مردم دانسته‌اند. برخی هم همان ابهام پیشین را مطرح کرده‌اند که شاید رهبری موسوم به «هبت‌الله اخندزاده» واقعیت وجودی ندارد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنین این اقدام را مایه طنز و شوخی ساخته‌اند. شماری هم گفته‌اند که شاید او از جنس موجودات «نامرئی» است و برخی هم گفته‌اند که «شاید از مردم نفرت و یا ترس شدید دارد».

به گفته برخی کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند آقای آخندزاده پیش از نماز هنگامی که «میان مردم» نشسته بود سخنرانی کرد و چهره او را تنها کسانی که «کنارش نشسته» بودند به خوبی دیدند.

هنگام سخنرانی و ادای نماز توسط رهبر طالبان به خبرنگاران اجازه ورود، عکاسی یا فیلم‌برداری داده نشده و برای حضور او «تدابیر خاص امنیتی» اتخاذ شده بود.

پیش از مراسم، به نمازگزاران گفته شده بود که صدای ثبت شده شیخ هبت‌الله برای آنها پخش خواهد شد.

در همین حال طالبان صدایی منسوب به رهبرشان پخش کردند که افزون بر تبریکی عید، «فتح و آزادی» را مبارک‌باد می‌گفت.

منابع گفته‌اند که پس از نماز عید، مردم تلاش کردند برای دیدن رهبر طالبان خود را به او برسانند اما نیروهای امنیتی مانع آنها شده و شیخ هبت‌الله را به سرعت را از محل خارج ساختند.

Back to top button