مخاطب اصلی پیام ملا هبت‌الله آخندزاده، حکومت طالبان است!

طالبان و آزمون عبور به‌فاز مردم‌مداری؛

واقعیت این‌است که طالبان، به‌مثابه یک نیروی قوی و تک‌تاز، قدرت و زمام امور را به‌چنگ دارد و چه کسی خوش باشد یا خفه، حال به‌اصطلاح، نوبت حکم‌رانی و حکومت کردن طالبان است؛ و نیز به‌نفع طالبان و هم به‌خیر مردم و کشور است که طالبان تواند، در آموزن حکومت‌داری، یک تصویر خوب‌تری از حکومت‌داری و مردم‌دری را از خود شان به‌‌ثبت رساند.

حال، تمام دیدها و دیده‌ها به‌‌سوی طالبان دوخته شده‌است. همه مردم افغانستان و حتا جامعه جهانی که نظاره‌گر اوضاع افغانستان است، به‌گونه حکومت‌داری طالبان و پیام عیدی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این‌نیروی پیروز، مکث‌ و دقت می‌کند؛ زیرا، هم مردم افغانستان و هم جامعه جهانی، به‌ویژه، سازمان‌ها و اشخاص فعال  در میدان حمایت حقوق بشر، به‌خصوص ناظرین حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان، نگران وضع حیات و حقوق اولیه مجامع و گروه‌های  آسیب‌پذیر این کشور می‌باشد؛

از‌این‌رو، در چنین شرایطی که از یک‌طرف، کمک‌های جامعه جهانی برای افغانستان محدود شده و مردم به‌فقر و فاقگی تحمل‌فرسای روبه‌رو است و روزانه هزاران تن از ترس جان ویا در پی نان به‌‌گونه فلاکت‌باری به‌سیل سیال و فاجه‌باری آوارگی می‌پیوندند، وز طرفی، خطر شعله‌ور شدن یک جنگ داخلی ویران‌گر نیز به‌دور از احتمال نیست، محتوای پیام رهبر طالبان مهم است. البته‌که مهم‌تر از پیام، پای‌بندی مخاطبین، به‌ویژه، مقام‌ها و حکومت‌گران طالبان به‌پیام رهبر شان می‌باشد؛

زیرا، این طالبان است‌که زمام امور و حکومت را در اختیار دارد و به‌سرنوشت کشور و مردم حکم‌می‌راند و تطبیق‌کننده پیام رهبر شان‌است، نه مردمی که همیشه دست‌خوش حوادث بوده و یک سیل اندکی می‌تواند تمام داشته‌ها و قوت لایموت شان را ببلعد و یا اشتعال آتش‌جنگ به‌دست کسانی‌که سود شان را در جنگ می‌جویند، می‌تواند، همه دار و ندار و حتا آرزوهای سبز شان را به خاکستر تبدیل کند. لذا، مخاطب و تطبیق کننده اصلی پیام عیدی ملا هبت‌الله اخندزاده، خود حکومت طالبان است که باید مسوولانه کوشد تا برای مردم و کشور کاری کند و از راه کار و ارایه خدمت و حکومت‌داری و نمایش تساهل و دیگرپذیری تواند به‌مردم افغانستان و به‌طبع، به‌جامعه جهانی پیام و تصویر مثبت خود شان را مخابر‌ه‌کند و به رسمیت‌شناخته شود و به‌نوبه شان، کار برای وطن و مردم را از خودشان به‌یادگار تایخ به‌جاودانکی سپارند.

اگر اعضا و مقام‌های طالبان که در حال حاضر زمام امور حکومت‌داری افغانستان را به‌چنگ دارد،  به‌پیام عیدانه ملا هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان، پای‌بندی و التزام تام و کامل داشته‌باشد، حتا اگر این پیام محض تحکیم پایه‌های قدرت و حکومتداری طالبان باشد، نیز به‌نفع آرامش و امنیت مردم افغانستان است.

درست است که محتوای پیام رهبر طالبان آرامش و سکوت مردم در سایه حاکمیت حاضر و لبه اصلی پیام به‌طرف جامعه جهانی است تا حکومت طالبان را به‌رسمیت شناسد. گرچه این پیام نمی‌تواند هم‌قد انتظار مردمی باشد که در دو دهه گذشته زیسته و نفس‌کشیده‌است. در دوران دموکراسی زنده‌یاد، اگر هم منابع در دست عده اندکی انحصار و حیف و میل می‌شد و کتله‌های وسیع مردم، از نظر دست‌رسی به منابع دولتی، به‌محرومیت محکوم بود، کم‌ازکم، همه مردم و اقشار جامعه از نعمت آزادی و فریاد گفتنی‌های شان برخوردار بود. نظام  و سستم دو دهه گذشته، بر پایه تکثر صدا و پلورالیزم سیاسی و آزادی که حق اولیه و اساسی همه انسان‌ها است، استوار بود. کم‌ازکم، کسانی که می‌خواستند به‌کرسی قدرت رسند، در هنگامه‌های انتخابات به‌پیشگاه مردم سر خم می‌کردند؛ و مردم ذایقه ترش و لذیذ آزادی را که از جمله حقوق اولیه همه انسان‌ها است، مزمزه کرده است و به آزادگی و فریاد‌کشی خوگرفته است و برای همیشه یاد و ذایقه جان‌بخش و بی‌‌بدیل آزادی، در وجدان مردم افغانستان زنده و جاری خواهد بود.

حال، مخاطب و تطبیق‌کننده اصلی پیام رهبر طالبان، مقامام‌های حکومتی طالبان است که بر اریکه قدرت تکیه‌دارد و به‌سروشت وطن و مردم حکم‌می‌راند. بر حکومت‌طالبان است که در جهت عبور از روحیه جنگ‌جویانه به‌دید متساهل و مردم‌مدارانه، از خود شان رویکرد و برنامه و کارهای اساسی ای را به‌نمایش‌گذارد، تا هم پشتبانی و حمایت مردم افغانستان را جلب تواند و هم رسمیت بین‌المللی را.

عبور از فاز جنگ‌جویانه و کینه‌توزانه به‌فاز حکومت‌داری متساهل و مردم‌مدارانه، آزمون بزرگی‌است که امروز فراروی طالبان، به‌عنوان قدرت تک‌تازی‌که بر اریکه قدرت تکیه‌دارد و به‌سرنوشت مردم و وطن حکم‌می‌راند، قرارگرفته‌است؛ و همه مردم افغانستان وحتا جامعه جهانی، برای عبور طالبان از رویکرد تنگ‌نظرانه به‌‌یک رویکرد دیگرپذیرانه و حکومت‌داری مردم‌مدار، پیروزی آرزو می‌نماید.

Back to top button