وزارت امر به معروف طالبان: شهروندان از طرز برخورد نادرست نیروهای طالبان به این وزارت شکایت کنند

طبق اعلامیه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، شهروندانی که در معرض آزار و آذیت از سوی نیرو‌های طالبان قرار می‌گیرند، شکایات شان را در این وزارت درج کنند.

این اعلامیه در حالی صادر می‌شود که شماری از باشندگان کابل و ولايت‌های کشور از برخورد طالبان ناراض هستند.
مردم از طرز برخورد طالبان با خبرنگاران، زنان معترض و سایر افراد جامعه در عرصه حجاب زنان و کلاه و ریش مردان گرفته تا جمع آوری عشر و مالیات شکایت‌های زیاد دارند.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل طالبان را به نقض جدی قوانین حقوق بشری بین‌المللی متهم کرده و از طالبان خواسته بود تا از نیروی «غیرقانونی» علیه مردم افغانستان و به‌ویژه زنان و دختران استفاده نکنند.

برخورد افراد طالبان با معترضان به شمول معترضان زن و نیز خبرنگاران از مواردی است که به شکل گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته‌است؛ از جمله درباره کسانی که بازداشت شده و در معرض لت و کوب و شکنجه شدید قرار گرفته‌اند.

در پی تصرف کابل توسط طالبان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه از نیروهای طالبان خواسته بود تا با مردم برخورد نرم داشته باشند چون به تعبیر او آنان دیگر «طاقت اذیت را ندارند».

آقای مجاهد در آن زمان از زنان خواسته بود تا در خانه بمانند چون به گفته او افراد طالبان آموزش کافی ندیده‌اند و درباره رفتار خوب آنان با زنان نمی‌توان تضمین داد.

زمستان سال گذشته توصیه‌هایی منسوب به ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان منتشر شد که در آن او از افراد طالبان خواسته بود «ظلم نکنند و مردم را نزنند».

با این‌حال، طالبان در موارد متعدد اما برخورد نامناسب مأموران خود را رد کرده‌اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان هر از چندی مقرراتی را در ارتباط به امور مختلف اجتماعی منتشر می‌کند. این وزارت ماه گذشته با وضع مقرراتی اعلام کرد که مردان و زنان حق ندارند به طور هم‌زمان به پارک‌های تفریحی بروند و روزهای هفته را بین زنان و مردان تقسیم کردند.

Back to top button