ضیافت افطاری بنیاد معارف ترکیه در کابل

گزارش: مهدی انصاری
بنياد معارف ترکيه، روز يک‌شنبه، بيست‌و هشتم ماه حمل، در محوطه‌ي مکتب دخترانه اين بنياد در شهر کابل ضيافت افطاري را برگزار نمود.
اين ضيافت از طرف بنياد معارف ترکيه که اکنون رهبري مکتب‌هاي افغان-‌ترک را به عهده گرفته است، برگزار شده بود که ميزبان مسوولان امارت اسلامي، سفير و کارکنان سفارت ترکيه و رسانه‌ها در مکتب دخترانه اين بنياد بود.

آقاي جيهاد ايرگيناي، سفير ترکيه در کابل مي‌گويد: «در ماه رمضان به فقرا و نيازمندان دست ياري دراز مي‌کنيم. ما سعي مي‌کنيم در صورت امکان به مشکل يک مسلمان رسيده‌گي کنيم. ترکيه با اين احساسات در گذشته کمک کرده و در آينده نيز به کمک‌هاي خود به مردم افغانستان ادامه خواهد داد.»

وي هم‌چنين در اين برنامه مي‌گويد: «چهارمين محمولي که حدود 1000 تن مواد غذايي، طبي و البسه را شامل مي‌باشد از راه بندر تورغندي وارد افغانستان شده و اين کمک‌هاي بشر دوستانه در افغانستان دوامدار مي‌باشد.»

وي در ادامه سخنان خود مي‌افزايد که کمک‌هاي بشر دوستانه در افغانستان کافي نيست و بايد کارهاي بنيادي و اساسي صورت بگيرد و به ويژه در بخش آموزش و پرورش، چون مردم افغانستان از همه چيز کرده نياز به آموزش دارد، يک کشور در صورتي مي‌تواند که پيش رفت و ترقي کند که همه مردمش هم از زن و مرد آموزش ببيند.

در همين حال، آقاي صالح ساغر، رييس عمومي بنياد معارف کشور ترکيه مي‌گويد: «ما شايد نتوانيم مشکل معارف افغاستان را به طور کلي بر طرف کنيم اما به عنوان يک نهاد بين‌المللي که تجربه خوب در عرصه معارف داريم خدمت مردم و ملت افغانستان قرار خواهيم گرفت.»

در اين برنامه نورالله منير، سرپرست وزارت معارف طالبان گفت: «معارف کشور در چند سال پسين رشت قابل توجه‌اي نداشته و براي سر پا شدن آموزش در افغانستان بايد اين وزارت تقويت و پشتباني بيشتري شود.»
آقاي منير تاکيد مي‌کند که امارت اسلامي براي بازگشايي مکتب‌هاي دخترانه به طور جدي کار مي‌کند و انشالله به زودي مکتب‌ها بروي دختران دانش‌آموز بالاي صنف هفتم بازگشايي خواهد شد.

در همين حال سفير ترکيه در افغانستان پشتباني خود را از معارف افغانستان و آموزش در اين کشور اعلان نموده و مي‌گويد که کشور ترکيه در تمام عرصه‌ها، کمک و حامي اين کشور بوده و به خصوص در عرصه‌ي آموزش و تعليم.
در اين برنامه، خيرالله خيرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از کشور ترکيه در بخش‌هاي معارف و کمک‌هاي بشردوستانه تقدير تشکر نموده و خواهان چنين کمک‌ها از سوي اين کشور شد.

ايجاد بنياد معارف ترکيه در افغانستان، يکي از گام‌هاي مهم در تداوم دوستي افغانستان و ترکيه در حال حاضر محسوب مي‌شود که بنياد معارف ترکيه در 8 ولايت افغانستان فعاليت داشته و نزديک به 50 مکتب را در اين ولايت‌ها ساخته است که در اين مکتب‌‎ها دانش‌آموزان از سوي آموزگاران ترکي و افغاني آموزش مي‌بينند.

Back to top button