مجمع علمی علمای دین به طالبان: مکاتب را به روی دختران باز کنید

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، مکاتب (متوسطه،لیسۀ) دختران را بسته کردند ، مجمع علمی علمای دین از حکومت طالبان می‌خواهد تا دروازه مکاتب را به روی دختران باز کند.

مجمع علمای دینی افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که زنان مانند مردان حق کسب علم را دارند و در عرصه پیشرفت و ترقی جامعه می‌توانند سهیم باشند.

این عالمان دین گفته اند: ” ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که درهای آموزش را به روی دختران بگشاید و همه موانع را در این زمینه برطرف کند.”

در این بیانیه افزوده شده است که حکومت طالبان باید یک محیط مساعد را برای آموزش ایجاد کند تا دختران بتوانند با اطمینان کامل و با توجه به “التزام شرعی” آموزش ببینند. آن‌ها همچنین گفتند که باید برای دختران برنامهٔ درسی و محیط ویژه ایجاد شود.

طالبان برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

حکومت این گروه گفته است که فراهم‌شدن شرایط مطابق شریعت و ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی دو دلیل عمدهٔ است که تا اکنون سبب عدم گشایش مکاتب (متوسطه، لیسهٔ) دختران شده است.

 

Back to top button