ایران خواستار منع تولید و قاچاق انواع مخدرات در افغانستان شد

ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران پس از دستور منع تولید و قاچاق تریاک در افغانستان از سوی رهبری طالبان، خواستار ممنوعیت تولید و قاچاق تمام انواع مواد مخدر در افغانستان شده است.

اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفته است که ممنوعیت تولید و قاچاق تریاک در افغانستان باید شامل تمام مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی شود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از اسکندر مؤمنی در مورد دستور تازه رهبر طالبان نوشته است: باید ببینیم این سیاست اعلامی به یک سیاست اعمالی همانند 20 سال پیش تبدیل می‌شود یا خیر.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران افزوده است که این کشور از هرگونه کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند.

در گزارش آمده است، آنان تمام رایزنی‌های لازم را با مجامع بین‌المللی در گذشته انجام داده و حالا نیز انجام خواهند داد تا روی کشت جای‌گزین، معیشت مردم و کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان بیشتر تمرکز شود.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان اخیرا دستور ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر را صادر کرد که مورد استقبال کشور‌های همسایه و سفارت امریکا در کابل شد؛ اما به دنبال آن گزارش‌هایی از بلندرفتن بهای تریاک نشر شده است.

گفته می‌شود تصمیم رهبر طالبان پس از برداشت حاصلات کوکنار در پایگاه سنتی‌اش گرفته شده است.

Back to top button