عمران خان: امریکا خواهان برکناری من است

عمران خان: امریکا خواهان برکناری من است
عمران خان، صدراعظم پاکستان که از پنج روز پیش در پارلمان این کشور برای برکناری او روند رای‌گیری برگزار شده است، بصورت غیر رسمی گفت که امریکا پشت این توطئه است.
آقای خان روز جمعه، دوازدهم حمل در مصاحبه‌اش با تلویزیون ARY پاکستان به ایالات متحده امریکا اعتراض کرده و گفته است که «اکنون آشکار شده که این توطیه از خارج طراحی شده است و همه این را می‌دانند.»
عمران خان گفته است که به سفارت امریکا در پاکستان اعتراض‌نامه‌ی دپلوماتیک داده و در این اعتراض‌نامه امریکا را متهم کرده که در «رای عدم اعتماد» به عمران خان دخالت کرده‌اند.
وزارت خارجه‌ی امریکا در واکنش به نامه عمران خان گفته است که بنابر محرم‌نامه‌ی دپلوماتیک نمی‌تواند در مورد مکاتبات دپلوماتیکی چیزی را فاش کند و اما سخنگوی وزارت خارجه‌ موضوع دخالت امریکا در امور داخلی پاکستان را رد کرده است.
صدراعظم پاکستان پیش‌تر به طور غیرمستقیم گفته بود که یک کشور غربی بخاطر سفر او به مسکو که ماه گذشته انجام شد، از موضوع برکناری‌اش حمایت می‌کند. و ادعا کرده بود که سفیر پاکستان در واشنگتن پس از دیدار با وزیر خارجه‌ی امریکا پیامی با این مضمون به اسلام آباد فرستاده‌ است «آنها می‌گویند که بالای پاکستان عصبانی هستند. آنها می‌گویند که اگر عمران خان در یک طرح عدم اعتماد شکست بخورد، پاکستان را خواهند بخشید. اما اگر رای‌گیری شکست بخورد پاکستان باید با عواقب جدی روبرو شود.»
وزارت خارجه‌ی امریکا این اتهامات را رد نموده و سخنگوی این وزارت گفته است: در اتهامات وارد شده هیچ حقیقتی وجود ندارد و آمریکا به روند قانونی رای‌گیری در پاکستان احترام می‌گذارد. در ساختارهای حزبی پارلمان پاکستان ایتلاف‌هایی شکل گرفته است که احتمال می‌رود عمران خان در رای‌گیری روز یک‌شنبه نتواند رای اعتماد بگیرد.
عمران خان برای اینکه در قدرت بماند باید حداقل ۱۷۲ رای از مجموع ۳۴۲ رای را از آن خود کند.
با این حال در پی اعتراضات اخیر در اسلام آباد و شهر‌های دیگر جمع‌آوری ۱۷۲ رای به نفع عمران خان ناممکن به نظر می‌رسد چون در حال حاضر حزب تحریک انصاف پاکستان ۱۶۶ کرسی پارلمان این کشور را در دست دارد و با ایتلاف‌های شکل‌گرفته احتمال دارد که حداقل ۱۷۶ عضو پارلمان پاکستان رای عدم اعتماد به عمران خان بدهد.

Back to top button