مقررات طالبان برای دانشگاه بلخ: دانشجوی زن فقط در دفتر و با حضور فرد سوم با دانشجوی مرد صحبت کند

براساس مقررات تازه طالبان برای دانشگاه بلخ، دانشجوی زن فقط اجازه داد در دفتر و با حضور فرد سوم با دانشجوی مرد صحبت کند و حق ایستادن در محیط دانشگاه با یک دانشجوی مرد را ندارد.

بر اساس گزارش‌ها طالبان محدودیت‌های جدیدی را برای دانشجویان و استادان دانشگاه بلخ در شمال افغانستان و به ویژه دختران و زنان وضع کردند.

در یک نامهٔ وزارت تحصیلات عالی طالبان خطاب به دانشکده‌ها، شعبات و استادان دانشگاه بلخ آمده که این وزارت در بحث حجاب و روابط بین زنان و مردان جدی است و وزارت امر به معروف و نهی از منکر بر آن نظارت می‌کند.

بر اساس این نامه، هیچ مردی اجازه ایستادن با یک زن را در دانشگاه ندارد و صحبت با یک دانشجوی زن باید در داخل دفتر و با حضور فرد سوم انجام شود.

در یک اطلاعیه که در ورودی دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بلخ نصب شده، از تمامی محصلان خواسته شده تا بنا بر هدایت وزارت امر به معروف و نهی از منکر از آوردن تلفن‌های کمره دار خودداری کنند و هشدار داده شده که در صورت سرپیچی ازین امر، با برخورد جدی روبرو خواهند شد.

پوشیدن چادر رنگی و لباس‌هایی که در این نامه فاقد معیار «حجاب» توصیف شده، نیز منع شده. در این نامه همچنین تصریح شده که در جلساتی که زیاد ضروری نیست، استادان زن دعوت نشوند.

این نامه، دختران دانشجو را از بیرون‌شدن از صنف بدون «اشد ضرورت» منع کرده.

طالبان در مورد این دستورالعمل تازه‌شان تا حالا واکنشی نشان نداده‌اند اما یکی از محصلان به بی‌بی‌سی گفت که این «هدایات» از سوی استادان در گروه‌های مجازی واتساپ با دانشجویان شریک شده است.

طالبان پیش از این کلمه «دانشگاه» را از قسمت دری لوحه دانشگاه بلخ حذف کرده و کلمه «پوهنتون» را جایگزین آن کرده بودند.

پیش از این مقامات طالبان به ده‌ها زن بدون مَحرمِ مرد که می‌خواستند به خارج کشور سفر کنند اجازه ندادند که سوار هواپیما شوند.

دو مسئول اداره هوانوردی افغانستان، زیر کنترل طالبان، که نخواسته‌اند از آنها نام برده شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که طالبان به ده‌ها زنی که از روز جمعه برای سوار شدن به پروازهای داخلی و خارجی به میدان هوایی کابل آمده‌اند، گفته‌اند که نمی‌توانند بدون محرم مرد سفر کنند.

یکی از این مقامات امروز گفت: «برخی از زنان افغان که طالبان مانع سفر آنها شده اند، دارای تابعیت دوگانه هستند که در حال بازگشت به خانه خود در خارج از کشور بودند، از جمله برخی به کانادا سفر می‌کردند.»

به گفته این مقامات اداره هوانوردی افغانستان، طالبان مانع سوار شدن زنان در پروازهای به اسلام آباد، دبی و ترکیه در پروازهای شرکت کام‌ایر و شرکت دولتی آریانا شده‌اند.

Back to top button