دست‌فروشان در پل علم: جان ما را بگیرید، نان ما را نه

به گزارش هشت صبح، صدها دست‌فروش و غرفه‌دار در مرکز ولایت لوگر می‌گویند که شهرداری پل علم دوشنبه‌شب تمام غرفه‌های آنان را بدون آگاهی و اطلاع قبلی به‌صورت «بی‌رحمانه» توسط ماشین پشت‌ورو کرده‌ است. مسوولان اما می‌گویند که این اقدام براساس فیصله هیات مشترک ولایت و شهرداری به منظور کاهش ازدحام و برقراری نظم بهتر در شهر پل علم، روی دست گرفته شده است.

شماری از این دست‌فروشان به‌شکل اعتراضی روز سه‌شنبه، ۲۴ حوت، در مقابل درب دفتر والی لوگر گرد آمدند و گفتند که «جان ما را بگیرید، نان ما را نه». آن‌ها ضمن این‌که خواستار تامین عدالت از سوی مسوولان محلی شدند، اقدام شهرداری لوگر را غیرعادلانه و خشونت‌بار خواندند.

محمدکاظم، یکی از اعتراض‌کننده‌گان، روز سه‌شنبه‌، ۲۴ حوت، به روزنامه ۸صبح گفت که او نان‌آور ۱۶ عضو خانواده‌اش به شمول پنج یتیم است که به گفته خودش روزانه روزی حلال از طریق دست‌فروشی به دست می‌آورد و یگانه راه درامد وی همین کراچی و غرفه کنار جاده است. محمدکاظم می‌گوید: «من دیگر راه درامد ندارم و فقط راه کاروکاسبی من همین کراچی و غرفه است که بالایش سبزی را به قرض از عمده‌فروش می‌خرم و بعد در داخل بازار بالای مردم با پنج افغانی و ۱۰ افغانی سود کار خود را میکنمما حالا در این هوای سرد زمستان، به کجا برویم

این دست‌فروش می‌افزاید که شب گذشته کارکنان شهرداری بدون اطلاع قبلی تمام غرفه‌ها و کراچی‌های آنان را به‌شکل «بی‌رحمانه» واژگون کرده‌اند که حتا خسارت مالی نیز به آن‌ها وارد شده است. او ادعا می‌کند که آن‌ها نه برای کسی مزاحمت کرده‌ و نه در داخل شهر بی‌نظمی ایجاد کرده‌اند.

معروف خان، یکی دیگر از این دست‌فروشان، به روزنامه ۸صبح گفت که او از نه سال به این سو در داخل شهر پل علم کار می‌کند و تا حال با چنین «شرایط سختی» مواجه نشده است. وی می‌افزاید که وضعیت اقتصادی خوبی ندارد و هیچ نهاد امداد‌رسانی برایش کمک هم نکرده است. او مدعی است که از ۱۷ روز به این سو در خانه آرد و روغن ندارند.

معروف خان گفت: «کمک‌ها که می‌آید، به افراد مستحق و حقیقی نمی‌رسد؛ مانند همین که کراچی‌های ما را از داخل شهر برمی‌دارند. در این چند روز ما دست خوشی از شاروالی نداریم. یک روز یک سو کش می‌شویم و روز بعد به طرف دیگر. نمی‌دانیم چه کنیم. این وطن جایی برای زنده‌گی کردن آدم‌های بی‌چاره نیست؛ فقط زورگویی است و بس.»

این دست‌فروشان که حدود یک ماه پیش در ارتباط با مشکل‌ محل کارشان با معاون والی این ولایت نشستی داشتند، می‌گویند که این مقام ارشد محلی به آن‌ها تعهد داده بود که تا رسیدن بهار ۱۴۰۱ می‌توانند به کارشان ادامه دهند. با این حال، آن‌ها می‌گویند که هنوز تا رسیدن بهار فرصت باقی مانده و واژگون کردن غرفه‌ها و کراچی‌ها از سوی شهرداری، ظلم و بدرفتاری است.

این معترضان از حکومت محلی می‌خواهند که در شرایط ناگوار اقتصادی کنونی، افزایش بیکاری و بلند رفتن نرخ مواد سوخت و خوراکی، به آن‌ها دست مهربانی بدهد، نه این‌که جلو کار و درامد آن‌ها را بگیرد.

از سوی دیگر برخی از این دست‌فروشان می‌گویند تا زمانی که مارکیت سبزی از داخل شهر منتقل نشود، به آن‌ها هم باید در داخل شهر اجازه کار و فعالیت داده شود.

مسوولان محلی لوگر اما می‌گویند که آنان تصمیم دارند مشکل هزاران دست‌فروش شهر پل علم را حل کنند تا آن‌ها با آزار و اذیت ماموران شهرداری و پولیس ترافیک روبه‌رو نشوند. آنان می‌افزایند که انتقال غرفه‌های دست‌فروشان، براساس فیصله هیات مشترک ولایت لوگر و شهرداری پل علم به هدف قانونی‌سازی فعالیت دست‌فروشان و کاهش ازدحام در داخل شهر اتخاذ شده است.

گفتنی است که یک ماه قبل انعام‌الله صلاح‌الدین، معاون والی لوگر، به روزنامه ۸صبح گفته بود که قرار فیصله رهبری ولایت و شهرداری پل علم، تمام دست‌فروشان، غرفه‌داران و ایستگاه‌های تکسی به جای دیگری منتقل خواهند شد. به گفته صلاح‌الدین، دست‌فروشان نظم شهری را مختل کرده‌اند، بنابراین به جای مشخص انتقال داده می‌شوند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button