دانشگاه‌های دولتی پس از شش ماه دوباره باز شده اما به چه بهایی؟

دانشگاه‌های دولتی پس از شش ماه مسدود بودن امروز، شنبه، هفتم حوت به روی دانشجویان باز شده و اما دانشجویان چه می‌گویند؟

شهیره الهامی، دانشجوی سمستر هشتم رشته‌ی روابط عمومی دانشگاه هرات است و از اینکه بالاخره دروازه‌های دانشگاه برویش باز شده تا آخرین سمستر را نیز بخواند خوشحال است.

او می‌گوید: «خوش‌حالم که دیگر مجبور نیستم در خانه بنشینم و انتظار بکشم. در عوض می‌توانم صبح زود سر صنف حاضر شوم و درس بخوانم.»

شهیره پس از چهار سال حالا جدا از هم‌صنفان پسرش در صنف‌هایی با تعداد محدود دانشجو درس می‌خواند.

او با افسوس و دل‌تنگی می‌گوید که روز اول درسی ما اصلا شبیه روز اول درسِ دانشگاه بعد از شش ماه نبود. صنف‌ها بصورت جداگانه دایر می‌شود و پسران بعد از ظهر درس می‌خوانند در حالیکه دختران جداگانه درس‌شان از صبح زود شروع می‌شود‌. با این حال، شهیره می‌گوید، تعداد دخترانی که قبلاً در صنف ما درس می‌خواند، حالا که در سمستر آخر قرار داریم کمتر از نصف آن دختران در صنف حضور دارند.

شهیره می‌گوید وقتی صبح زود دانشگاه آمدیم، به ما اجازه ندادند از ورودی اصلی دانشگاه وارید شویم و ما از درِ دیگر داخل دانشگاه شدیم.

حسیب‌الله احمد‌زی، دانشجوی سمستر پنجم رشته‌ی اداره و پالیسی عامه دانشگاه کابل نیز از باز شدن دوباره دنشگاه‌ها پس از شش ماه ابراز خوش‌حالی می‌کند.

حسیب‌الله یکی از زخمی‌های حمله تروریستی سال گذشته بر دانشگاه کابل است. او که پس از یک سال هنوز سلامتی‌اش کامل نشده است و در راه رفتن مشکل دارد؟ می‌گوید: «تحولات اخیر که تغییر نظام نیز جزء آن بود بزرگترین ضربه را بر دانشگاه و روند تحصیل در افغانستان وارد آورد. و بازگشایی دانشگاه‌ها امیدوار کننده است هرچند صنف‌های خالی و جای خالی بسیاری از دانشجویان ناراحت کننده است.»

طبق رهنمود وزارت تحصیلات عالی سرپرست حکومت طالبان، امروز، هفتم حوت دانشگاه‌های دولتی نقاط سردسیر کشور به روی دانشجویان باز شده است اما با تغییراتی که جامعه‌شناسان و فعالان این عرصه آنرا نگران کننده و خشونت‌زا خوانده‌اند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button