هشدار کابل به واشنگتن: اگر از تصمیم خود منصرف نشوید، سیاست خود درباره امریکا را بازنگری می‌کنیم

مسوولان در کابل از تصمیم جو بایدن مبنی بر اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان برای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد کرده و هشدار داده‌اند که اگر امریکا تصمیمش را تغییر ندهد، کابل پالیسی خود در قبال امریکا را تغییر خواهد داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت، روز دوشنبه، ۲۵ دلو، با نشر اعلامیه‌ای، تصمیم جو بایدن را غیرموجه و تجاوز بر حقوق شهروندان افغانستان خوانده است.

او تأکید کرده است که امریکا در نخست خلاف همه نورم‌های جهانی دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده است و اکنون می‌خواهد به‌گونه خودسر و غیرمسوولانه آن را تصرف کند.

در این اعلامیه آمده است که رویداد ۱۱ سپتامبر هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد.

او افزوده است که تصرف در دارایی مردم افغانستان، با بهانه گرفتن این رویداد، تجاوز و ظلم آشکار دانسته می‌شود که در مغایرت با توافق‌نامه‌ امضا شده بین امریکا و حکومت سرپرست است.

با این حال در این اعلامیه تصریح شده است که امریکا برای این‌که از ملامتی جهان خود را نجاد دهد و روابط خود را با «افغان‌ها خراب نکند»، باید از این تصمیم خود منصرف شود و دارایی‌ افغان‌ها را بدون قید و شرط آزاد سازد.

در این اعلامیه هشدار داده شده است که اگر امریکا از موقف خود منصرف نشود و به کارهای تحریک‌کننده دوام دهد، کابل ناگزیر خواهد شد که پالیسی خود در مورد این کشور را بازنگری کند.

گفتنی است که با سقوط حکومت پیشین، امریکا حدود ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی را مسدود کرد. اکنون اما رییس جمهور این کشور تصمیم گرفته است که حدود ۳.۵ میلیارد دالر آن را به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر غرامت بپردازد و متباقی آن را خرج کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان کند.

این تصمیم بایدن با انتقادات تند ملی و بین‌المللی مواجه شده است.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button