بایدن دستور آزادسازی دارایی‌های افغانستان را صادر کرد

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شدهٔ بانک‌ مرکزی افغانستان را صادر که ۳.۵ میلیارد دالر آن برای برخی از خانواده‌های قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر داده می‌شود.

نیویارک تایمز روز جمعه، ۲۲ دلو، به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که بایدن با استناد بر اختیارات اضطراری ، یک فرمانی صادر خواهد کرد که که بر بنیاد آن، همه دارایی‌ افغانستان در آن کشور را مسدود می‌کند و نیز ممکن وی از قاضی دادگاه بخواهد تا ۳.۵ میلیارد دالر این دارایی‌ها را به قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر اختصاص دهد.

این وجوه در حالی به بسته‌گان قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر سپرده خواهد شد که آنان سال‌های پیش در دادگاهی خواهان پرداخت غرامت شده بودند.

براساس این فرمان اجرایی تمام موسسات مالی در ایالات متحده باید دارایی‌های مربوط به دافغانستان بانک را به یک حساب تلفیقی در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک انتقال بدهند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مردم این کشور با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده اند که دلیل عمدۀ آن قطع کمک‌های است که جامعۀ جهانی به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌کرد.

از سوی دیگر، با مسلط شدن طالبان، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده حدود ده میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که قسمت زیاد آن در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک ایالات متحده بود، منجمد کرده و دور از دسترس طالبان قرار داد.

در فرمان به نقل از آقای بایدن آمده است «که برای جلوگیری از بحران گستردهٔ بشری و فروپاشی اقتصادی در افغانستان که یک تهدید غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده می‌باشد وضعیت اضطراری ملی برای مقابله با این تهدید اعلام می کنم.»

در همین حال، گزارش شده است که نیم میلیار از  ۷ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان در امریکا مربوط به بانک‌های تجارتی و پس‌اندازهای مردم عادی کشور است.

پس از اتفاقات اخیر و درخواست مکرر افغانستان برای آزادی ذخایر ارزی، شماری از بسته‌گان قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر دعوا باز کردند تا سهمی از این دارایی‌های به آنان اختصاص داده شود.

ملل متحد و گروه‌های امدادرسان ترجیح می‌دهند که از پول‌های منجمد شده برای نجات بانک مرکزی افغانستان، تسهیل کسر نقدینگی، رسیدگی به فقر، گرسنگی و مشکلات اقتصادی افغانستان استفاده شود.

گروه طالبان به کرات از امریکا و سایر کشور‌ها و سازمان‌های که در حدود ۱۰ میلیارد دالر پول‌های افغانستان را راکد کرده اند،‌ خواسته است که هرچه زودتر این پول‌ها را به دسترس آنان قرار دهند تا از مشکلات اقتصادی این کشور کاسته شود.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button