هیات طالبان در سویس؛ جنیوا کال: یک اعلامیه مشترک «بشردوستانه» را تصویب کردیم

بنیاد جنیوا کال (فراخوان جنیوا)، نهادی که میزبان هیاتی از طالبان در شهر جینوا است با نشر اعلامیه‌ی گفته است که با این هیات یک «اعلامیه بشردوستانه» را تصویب کرده است.

جنیوا کال در رشته‌تویتی نوشته است که در این اعلامیه مسائل مهم، به‌شمول حفاظت و ارایه مراقبت‌های صحی و آموزش برای همه‌ی مردم افغانستان گنجانیده شده است.

احترام به کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی نیز از مفاد این اعلامیه است.

در همین حال هیات طالبان روز پنج‌شنبه، بیست‌ویکم دلو در ژینو، پایتخت سویس با نشر اعلامیه‌ای خواهان گفتگوی مستقیم با جامعه بین‌المللی به منظور فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان شد.

هیات ده نفری طالبان به دعوت یک نهاد غیردولتی به شهر ژینو سفر کرده و با مقام‌های سازمان‌های غیر حکومتی و سایر مقام‌های اروپایی و صلیب سرخ بین‌المللی در مورد شفافیت و حسابدهی کمک‌های بشردوستانه مصروف ملاقات است.

در اعلامیهٔ طالبان آمده است که هیات این گروه از همه موسسات بین المللی خواسته است تا افغانستان را در قسمت فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه کمک کند و سرحدات بر روی کاروان‌ها و کارمندان کمک رسانی باز نگهداشته شود.

هیات طالبان در جریان این سفر روز سه شنبه هشتم فبروری با تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت نیز در مورد “بحران وخیم صحی” و بحران بشری در افغانستان صحبت کرد.

این هیات همچنین با نمایندگان صلیب سرخ بین المللی، دپلومات‌های اروپایی به شمول نمایندگان وزارت خارجهٔ سویس نیز ملاقات کرد. اما همهٔ این گفتگو‌ها در عقب در‌های بسته صورت گرفته است.

وزارت خارجهٔ‌ سویس روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که حضور هیات طالبان در آن کشور به معنی مشروعیت بخشیدن و یا به رسمیت شناختن رژیم طالبان نیست.

این وزارت همچنین گفته است که به هیات طالبان به وضاحت گفته شده است که جامعهٔ بین المللی از این گروه انتظار دارد تا حقوق بشر را مطابق قوانین بشردوستانهٔ بین المللی رعایت کند و از غیر نظامیان حراست کند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button