سازمان ملل: میلیون‌ها نفر در افغانستان به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی ندارند

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در روز جهانی آب اعلام کرده است که هنوز میلیون‌ها نفر در افغانستان به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی ندارند.

این سازمان گفته از محله‌هایی که میزبان آوارگان داخلی و مهاجران بازگشته از خارج هستند، در زمینه نیازهای اساسی از جمله «با نصب دستگاه‌های آبرسانی از طریق انرژی خورشیدی» حمایت می‌کند.

این نهاد گفته است که در حال حاضر در شماری از ولایت‌های افغانستان پروژه‌های آبرسانی را به مردم محلی اجرا کرده است. بر اساس گزارش‌ نهادهای مهم دولتی و غیر دولتی در افغانستان کمتر از سی در صد جمیعت این کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

در بسیاری از نقاط این کشور مردم هنوز از آب حوض‌ها، رودخانه‌ها و کاریزهایی آب می‌نوشند که معمولاً برای مقاصد کشاورزی استفاده می‌شود.

بر اساس اداره مرکزی آمار افغانستان در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ درصد از آب‌های آشامیدنی افغانستان به مدفوع آلوده‌ بوده است.

همزمان سازمان ملل امروز در گزارشی درباره «بحران جهانی آب»، در مورد «کمبود قریب‌الوقوع آب» ناشی از مصرف بی‌رویه و آلودگی و تغییرات آب و هوایی، هشدار داده است.

در این گزارش آمده است که «جهان چشم‌ بسته در مسیری خطرناک گام بر می‌دارد و عملا با مصرف بیش از حد آب و ادامه سیاست‌های توسعه ناپایدار، بحرانی جهانی را دامن می‌زند».

این گزارش در آستانه اولین نشست بزرگ سازمان ملل در خصوص وضعیت آب در چهار دهه گذشته منتشر شده است.

Back to top button