بیانیه جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان

روز جهانی زن؛

بیانیه “جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان” به‌مناسبت روز جهانی زن!

اعضای این جنبش اعتراضی امروز یکشنبه، ۱۴ حوت در اسلام‌آباد پاکستان، برای تجلیل از ۸ مارچ (روز جهانی همبستگی زنان) تجمع کرده‌اند، طبق گفته‌های اعضای این جنبش، زنان در برابر این بی‌عدالتی و نقض صریح حقوق بشر توسط طالبان، سکوت نخواهند کرد.

زنان افغانستان از روزی که چشم به این دنیا می‌گشایند، از همان روزی که طفل یک روزه استند تا لحظه‌ای که سر بر سنگ گور می‌نَهند، اسیر انواع قید و بندهای ناخواسته چون پدرسالاری، مردسالاری، برداشت‌های سلیقوی از دین، مصلحت‌های خویشاوندی، رسم و رواج‌های سنتی و غیره هستند. حتا در مدرن‌ترین حالت موجود نیز این زنان بوده‌اند که قربانی سیاست‌ها و قدرت‌طلبی‌های سیاسی و اقتصادی گردیده‌اند و حقوق زنان نه به عنوان یک حق انسانی غیر قابل انکار، بلکه به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی‌ها در مذاکرات و پیش‌شرط‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

هشت مارچ امسال را در حالی سپری می‌کنیم که زنان افغانستان عملا به معنای واقعی کلمه حذف شده‌اند. نه در سیاست و نه در اجتماع جایی برای زن مُتصوِر نیست و حقوق زنان به عنوان اولین چیزی که صدمه زدن به آن بهایی ندارد، مورد تعرض و تجاوز واقع شده است و فقط برای چانه‌زنی‌ها و معاملات سیاسی روی میز مذاکرات قرار می‌گیرد.

اما زن امروز افغانستان، زن دیروز نیست که در سکوت مرگبار خویش نظاره‌گر تعرض‌ها، خیره سری‌ها و امتیازطلبی‌های تروریستان باشد. بزرگترین دست‌‌آورد زنان در دهه‌های اخیر همین خود‌آگاهی و بینش سیاسی و اجتماعی آنها است که آنان را وا می‌دارد تا صدای خود را بلند کنند و به تمام بدخواهان و استفاده جویان از حقوق انسانی زنان “نه!” بگویند.

زنان افغانستان به آگاهی رسیده‌اند و یک زن آگاه، دشمن اصلی افراطیت، بنیادگرایی و واپس‌گرایی است.
ما زنان، امروز خواهان تساوی در حقوق و مشارکت در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستیم و برای رسیدن به این حق اساسی خود از تمام امکانات و ابزارهای ممکن استفاده خواهیم کرد.

جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان به عنوان نماینده جمعیت عظیمی از زنان افغانستان ضمن تاکید بر اصل کثرت گرایی و تساوی جنسیتی به عنوان راه حل مناسب برای توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی، از رویکردهای تمرکزگرا، طبقاتی، جنسیتی و سفارشی حاکم بیزاری جُسته و آن را مُنافی هرگونه حرکت و جریان به‌سوی افغانستان آزاد، مستقل و توسعه یافته می‌داند.

مبارزه ما مبارزه‌ای استوار بر حق و عدالت برای رسیدن تمام زنان افغانستان به حقوق خود است و این مبارزه منحصر به دوره و زمان خاص نبوده و تا زمانی که زن افغانستانی به جایگاه واقعی و مناسب در سیاست و اجتماع دست یابد ادامه خواهد یافت. ما خواهان کرامت، احترام، حق برابر و مشارکت برای زنان در تمام عرصه‌های حیاتی در افغانستان و جهان هستیم.

اعضای جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان
۸ مارچ ۲۰۲۳  اسلام آباد، پاکستان

Back to top button