یوناما خواهان تمدید جواز فعالیت وکلای مدافع زن در افغانستان شده است

روزا اوتونبایوا، رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) در دیدار با سرپرست وزیر وزرات عدلیه طالبان خواهان تمدید مجوز‌ وکلای مدافع زن شده و تخصص آنان را برای دسترسی به عدالت «حیاتی» خوانده است.

یوناما روزیک‌شنبه، بیست‌وسوم دلو با نشر توییتی از دیدار و گفتگو روزا اوتونبایوا، رییس این سازمان با شیخ عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه خبر داده است.

گفته می‌شود در این دیدار هر دو طرف روی سیستم‌های عدلی و قضایی افغانستان، روند بررسی قوانین جاری و موضوع وکلای مدافع بحث کرده‌اند.

خانم اوتونبایوا در این دیدار ضمن اشاره به تمدید مجور ۱۳۰۰ وکیل مدافع مرد، خواسته تا مجوز وکلای مدافع زن را نیز تمدید کنند و افزوده که «تخصص آنان برای امکان دسترسی به عدالت برای زنان و کودکان افغان حیاتی است.»

شیخ عبدالحکیم شرعی از جهان خواسته تا بجای دشمنی با امارت اسلامی با آنان تعامل کرده و تاکید کرده که «روزی خواهد آمد که جهان به غلط بودن تعامل فعلی‌شان با امارت اسلامی اعتراف خواهند کرد.»‌

بر اساس گفته‌های این وزارت تاکنون حدود ۱۳۰۰ جواز وکلای مدافع تمدید شده و در حدود ۶۰۰ وکیل مدافع برای امتحان اشتراک خواهند کرد.

در اخیر خانم اتونبایوا با حمیات از وکلای مدافع و سیستم عدلی قضایی افغانستان گفته است ما از کشور‌های جهان می‌خواهیم که سفارت‌های شان را در کابل باز کنند.

این در حالی است که در جریان همین ماه بیش از ۵۰۰ تن از وکلا و قضات زن از افغانستان به کمک مالی یک نویسنده بریتانوی بنام( جی‌کی رولینگ) از افغانستان بیرون شده اند.

Back to top button