نقش اندیشه در شکل‌دهی شخصیت و سرنوشت انسان

طاهره رحیمی

اندیشه و تفکر، نقش برجسته‌ای را در ساختن شخصیت و سرنوشت تمام انسان‌ها بازی می‌نماید. در واقع، انسان چیزی است که می‌اندیشد؛ و به عبارت دیگر، انسان به چیزی مبدل می‌شود که باور دارد. از این لحاظ، برای تبدیل شدن به انسانی که باید باشد، اول باید تفکر و باور انسان به طور مثبت و پیشتاز شکل بگیرد و پرورش یابد.

اندیشمندان می گوید که فكرت را تغيير بده زندگي ات تغيير مي كند! شايد در نگاه اول اين جمله معناي خاصي نداشته باشد، اما اگر عميقا به آن فكر كنيم خواهيم ديد كه نحوه زندگي هر كس، كيفيت و چگونگي حالات او، زاده فكر و انديشه شخص مي باشد.

كسي كه صبح ها با فكري ناآرام از خواب بر مي خيزد و هيچ اميدي به امروز خويش ندارد، برخوردي سرد گاهي توام با خشونت با خويشتن و اطرافيان خواهد داشت! به كارهاي روزمره اش عادت گونه و ملال آور مي نگرد و طالب هيچ نوع تنوع، شادي و نشاط در زندگي نيست، گمان مي كند زندگي سراسر درد و غم و اندوه و تكرار است! به ديگران و زندگي سوء ظن دارد و طبعا در زندگي به هيچ نوع موفقيت و كمالي دست نخواهد يافت!

او به هيچ وجه مسووليت مشكلات و نقاط ضعف خويش را نمي پذيرد و هميشه ديگران، شرايط و سرنوشت رامقصر ميداند، اكثر اوقات زبان به گلايه مي گشايد و تقريبا هيچ گاه از زندگي و روزگار راضي نيست. اين نوع طرز تفكر در انتخاب دوستان، رفتار و گفتار شخص همچنين در برخورد ديگران با وي تاثير مستقيم دارد!

اما شخصي كه مثبت انديش و افكاري روشن داشته باشد تبه زندگي، زيبايي ها و نازيبايي هايش لبخند مي زند و از تمام فرصت ها و محدوديت طوري استفاده مي نمايد تا بهترين بهره را از آن بدست آورد. شخص مثبت انديش هميشه لبخند به لب دارد و با لبخندي ساده نشاط و شادي را به ديگران هديه مي كند! هر روز براي او روزي نو و آغازي براي دوباره زيستن است! به آيند، اطرافيان، زندگي و خويش اميد دارد و به هر آنچه كه در اطرافش مي بيند عشق مي ورزد! براي سالهاي دورش برنامه اي دارد و براي رسيدن به آرمان ها و خواسته هايش تلاش مي كند!

هيچ گاه نااميد نمي شود و لحظه اي از ياد خداوند غافل نمي گردد، زيرا خوب مي داند كه خداوند هميشه و هر لحظه به فكر مخلوقات خويش است! او ايمان دارد كه خواستن توانستن است! شخص مثبت انديش در قدم اول به خواسته هايش فكر مي كند، براي رسيدن به آن تلاش و توكل مي نمايد، سختي ها و نابساماني ها راتحمل مي كند و پس از دست يابي به خواسته هايش شكر گزار خداوند است! حتي اگر به خواسته هايش نرسيد شادمان است كه از هيچ تلاشي دريغ نكرده است و شايد اين نرسيدن آغازي باشد براي رسيدن به بهترين ها!

شخص مثبت انديش درخانه، مكتب، محل كار، شهر و در سراسر جامعه شور و نشاط به پا مي كند. دنيا را سبز و زيبا مي بيند و براي سازندگي مي كوشد! هر روز به زندگي اش رنگي نو مي بخشد و زندگي او نيز سرشار از رونق و خير و بركت خواهد بود! زندگي ما زاده فكر ماست! زيبا فكر كنيم! مثبت بينديشيم! لبخند را از ياد نبريم! به خداوند توكل كنيم و زندگي را براي خود و ديگران با اميد و نشاط و تبسم بياراييم.

طور خلاصه میتوان گفت که نقش تفکر و اندیشه در شکل‌دهی شخصیت و سرنوشت انسان‌ها جایگاه بی‌مانندی را دارد. لذا، از جمله والدین باید برای رقم زدن بهتر سرنوشت فرزندان خود، اول بکوشد تا باور مثبت و تفکر پیشتاز را در ذهن و وجدان فرزندان شان شکل داده و آنرا پرورش دهد.

Back to top button