دیوارنویسی‌های اعتراضی در شهر کابل

گزارشی از: شکریه حجت

در پیوند به‌انفجار مرگبار در مرکز آموزشی کاج، تعداد زیادی از جوانانی‌که بیشتر آنان را دختران تشکیل‌می‌هد،  به‌اعتراض‌های از نوع نوشتاری و دیوارنویسی دست‌زده است که در نوع خود، یک روی‌کرد و گونه کم‌پیشینه‌ای از اعتراض می‌باشد.

هم‌زمان به‌این، شماری از دختران در ولایت‌های هرات، ننگرهار، بامیان٬ بلخ و بعضی ولایت‌های دیگر اعتراض‌های خیابانی داشتند که زیادتر از سوی طالبان با محدودیت رو‌به‌رو شده است.

معترضان با نوشتن شعار:

‌ StopHazaraGenocide#

خواستار توقف نسل‌کشی هزاره در افغانستان شدند. اعتراض‌کنندگان می‌گویندکه هدف از این دادخواهی این‌است که همه جهان و به‌ویژه مدافعان حقوق بشر و سازمان ملل‌متحد داند که مردم هزاره افغانستان در معرض کُشتار قرار دارد.

این دادخواهی نوع جدید اعتراضات این جوانان که اکثر شان دختران می‌باشد، در داخل افغانستان استند.

دختران معترض می‌گویند شروع و دوام این اعتراضات و پذیرفتن ریسک آن برای هرکسی، به‌خصوص برای بانوان جوان،  آسان نیست، اما برای خاتمه‌دادن این نسل‌کُشی‌ها و ندیدن درد بیشتر از این  برای نسل‌کشی مردم هزاره، به‌دیوار نویسی اقدام نموده‌است. دختران معترض می‌گویند، خواست شان از جامعه جهانی  اقدامات لازمی برای توقف این  نسل‌کشی است.

شماری از این دختران معترض اذعان می‌دارند که تا زمانی‌که  نسل‌کشی هزاره‌ها را دنیا و سازمان ملل به‌رسمیت نشناخته، ما سکوت نمی‌کنیم و به‌اعترض خود ادامه خواهیم داد.

Back to top button