پوتزل: رابطه کابینه موقت طالبان با رهبر این گروه مشخص نیست

مارکوس پوتزل سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که رابطه میان کابینه موقت طالبان و رهبری این گروه در قندهار مشخص نیست.

سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد روز گذشته به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت افغانستان معلومات ارایه کرد.

پوتزل گفت: افغانستان بخشی از نظام بین‌المللی است و طالبان باید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند، اما در عوض، بر اساس این امر که کنترول ارضی را تضمین کرده‌اند، خواستار به رسمیت شناختن هستند.

وی با بیان‌ این‌که تحریم‌ها علیه طالبان بر اقتصاد افغانستان تأثیر منفی گذاشته خواستار تلاش‌ها برای تسهیل دسترسی به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور شد.

رییس یوناما افزود که کمک‌های بشری راه‌حل بلندمدت وضعیت افغانستان نیست، اما از سویی هم، تمویل‌کنندگان بارها اعلان کرده‌اند که از سرگیری همکاری‌های اقتصادی در وهله اول به اقدامات طالبان برای معکوس کردن سیاست‌های واپس‌گرایانه بستگی دارد.

نماینده ملل متحد با اشاره به چالش‌های شدید طالبان در عرصه حکومت‌داری گفت: رابطه بین کابینه در کابل و هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان مستقر در قندهار همچنان نامشخص است.

به گفته وی، سیاست‌های طالبان حقوق و آزادی‌های اساسی بشر، به ‌ویژه زنان و دختران را محدودتر کرده است و امروز افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران را از حق آموزش محروم می‌کند.

پوتزل در رابطه به حملات تروریستی در افغانستان گفت که سه هفته گذشته شاهد بیشتر تلفات افراد ملکی بوده که داعش مسئولیت آن را به دوش گرفته و چنین حملات اغلب گروه‌های قومی و مذهبی خاصی را هدف قرار می‌دهد.

یوناما در رابطه به اقدامات انجام شده از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این امر منجر به آزار کلامی، بدرفتاری و دستگیری خودسرانه مردم می‌شود.

پوتزل در ادامه بیان داشت: حملات علیه مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای همراه با تأثیر اقدامات سیاسی گسترده‌تر اتخاذ شده توسط مقامات فعلی، تأثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها و فعالیت‌های مدنی داشته است.

 

Back to top button