امیری: کشورهای اسلامی در احقاق حقوق زنان افغانستان صدای پیش‌رو باشند

نماینده ویژه امریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان از کشورهای اسلامی می‌خواهد که در جهت تثبیت حقوق زنان افغانستان صدای پیش‌رو باشند.
رینا امیری در مصاحبه با روزنامه گزت چاپ عربستان گفته که جهان اسلام به عربستان نگاه می‌کند، بنا بر این مهم است که عربستان صدای پیش‌رو در مقابله تفکر طالبان باشد.
خانم امیری در این مصاحبه از کشورهای اسلامی خواست تا با طالبان تعامل کنند و با به چالش کشیدن طرز فکر طالبان، افغان‌ها را متعهد بسازند تا به روایت‌های طالبانی نی بگویند.
نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان تاکید داشت که نهادهایی مانند شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی می‌توانند به مردم افغانستان نشان دهند که آنها رها نشده‌اند و برادران و خواهرانشان در جهان اسلام در کنار آنها بوده و از حقوق آنها در چارچوب اسلام دفاع می‌کنند.
خانم امیری وضعیت حقوق بشر را یک سال پس از تسلط طالبان بسیار بدتر خواند و آن را «یک تراژدی بزرگ» توصیف کرد.
او گفت که از ۳ حمل امسال بدین سو حداقل ۱۶ فرمان برای محدود کردن حقوق زنان و دختران و اعمال سایر تدابیر قهقرایی فزاینده در مورد نحوه پوشش و آزادی‌های اجتماعی آنها صادر شده است.
نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان افزود: «زنان احساس می کنند که در زندان افتاده اند. آنها امید خود را از این که ممکن است در آینده به آن‌ها و ظرفیتشان برای کمک به کشورشان عاملیت داده شود، از دست داده‌اند».
او با اشاره به دودستگی طالبان بر سر موضوع آموزش دختران گفت که طالبان در درون خود حتا حاضر نیستند به طالبانی که دیدگاه متفاوتی دارند اجازه بدهند که تفاوت دیدگاه‌شان را در سیاست خود منعکس کنند.
وی در مورد تحریم های امریکا علیه طالبان گفت که این فقط امریکا نیست که تحریم ها را علیه طالبان اعمال می‌کند. سازمان ملل نیز تحریم هایی را اعمال کرده است. به گفته او این تحریم‌ها ناشی از اقدامات خود طالبان است که تاکنون انجام داده‌اند.
او در ادامه گفت که مساله افغانستان به دلیل این که فقط جنبه خیریه و انسانی ندارد و منافع استراتژیک کشورها به آن مربوط است باید در اولویت قرار بگیرد.
به باور خانم امیری، با توجه به شدت گیری بحران انسانی و افراطی‌گری در افغانستان این کشور به یک تهدید امنیتی برای بقیه جهان تبدیل خواهد شد.
وی تاکید کرد که مشکلات افغانستان تنها برای این کشور باقی نخواهد ماند و تشدید بحران در افغانستان مشکلاتی را که جهان در حال حاضر با آن روبه روست، پیچیده‌تر خواهد کرد.

 

Back to top button