آموزش دختران؛ امیدها به نشست قندهار معطوف است

طارق قاسمی

اینک بیشتر از سال می‌شود که مکتب‌های دخترانه فراتر از صنف ششم در کشور بسته است. در این مدت صدها هزار دانش‌آموز دختر یک سال از نصاب درسی عقب مانده و با ادامه ممنوعیت و محدودیت، یک نسل از نیم پیکر جامعه تباه می‌شود؛ زیرا دانش‌آموزان دختر امروز مادران فردا هستند و چه بدبخت است ملتی که مادرانش سواد نداشته باشند.

دلایل و عوامل زیادی در پی ممنوعیت آموز دختران بالاتر از صنف ششم مطرح شده است، از مسایل دینی تا سنتی و سیاسی، اما اخیراً ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که مسئله آموزش دختران فراتر از صنف ششم با اختلافات دینی و فقهی مواجه شده و هنوز علمای دینی در این خصوص به توافق نرسیده‌اند.

مجاهد تاکید کرده، تا زمانی که تمام عالمان دینی به یک توافق نرسند، ممنوعیت آموزش دختران برداشته نخواهد شد.

پیش از این مقام‌های طالبان در وزارت معارف، دلیل اصلی ممنوعیت آموزش دختران دوره متوسطه و لیسه را، مساعد نبودن زمینه آموزشی مطابق معیارهای شرعی عنوان کرده بود.

اخیراً نیز هیدر بار مسئول حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر گفته است که انتظار برای رفع ممنوعیت آموزش دختران بیهوده است و جامعه جهانی باید به دنبال راه‌های جایگزین باشد.

اما نشست قندهار که روز پنجشنبه با اشتراک مقام‌های بلندپایه طالبان و بنا بر گزارش منابع نزدیک به طالبان، عالمان دینی، تاجران، مقام‌های دولت پیشین و احتمالاً ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان برگزار شده، یک بار دیگر توجه را مسئله آموزش دختران افزایش داده و این امید را زنده کرده که در این نشست ممنوعیت آموزش دوره متوسطه و لیسه برداشته شود.

هرچند منابع طالبان آجندای این نشست را بحث روی مسایل ملی اعلام کرده‌اند، اما با توجه به احتمال حضور رهبر طالبان، عالمان دینی، مقام‌های ارشد طالبان، برخی مقام‌های دولت پیشین  و مردم انتظار می‌رود که موضوع آموزش دختران نیز شامل آجندا باشد و یک تصمیم نهایی در مورد آن اتخاذ شود؛ زیرا این موضوع از یک طرف خود یک مسئله ملی است و از جانب دیگر، مربوط به 50 درصد شهروندان افغانستان که زنان هستند، می‌شود.

از این جهت است که نشست قندهار در زمینه آموزش دختران فراتر از صنف ششم اهمیت مضاعف می‌یابد؛ زیرا در این نشست افزون بر این که مقام‌های بلندپایه طالبان حضور دارند، آجندای آن نیز ملی خوانده شده و مثل نشست کابل مختص یک مسئله خاص نیست.

بناءً نشست قندهار امید دختران را برای باز شدن مکتب‌ها دوباره قوت بخشیده و انتظار می‌رود که در این گردهمایی بزرگ به ممنوعیت آموزش که حق مسلم هر زن و مرد است پایان داده شود.

Back to top button