یک سال پس از تسلط طالبان، اتحادیه اروپا و یوناما خواستار حمایت از حقوق زنان شدند

یک سال پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، اتحادیه اروپا و یوناما در اعلامیه‌هایی جداگانه خواستار حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان شدند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در چند رشته توییت به مناسبت یک‌سالگی سقوط کابل و تسلط طالبان گفت، وضعیت بشری در افغانستان وخیم شده، نقض گسترده حقوق بشر به ‌ویژه زنان و دختران و اقلیت‌ها در حال افزایش است.

بورل گفت: یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت بشردوستانه وخیم‌تر شده است و نقض گسترده حقوق بشر به ویژه علیه زنان، دختران و اقلیت‌ها در حال افزایش است.

وی افزود: من از کسانی که عملاً قدرت را در کابل در دست دارند می‌خواهم که این تصمیمات و رفتارهای غیرقابل قبول را تغییر دهند و قطع‌نامه 2593 شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کنند.

در همین حال، هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در سالگرد سقوط کابل و تسلط طالبان بر کشور می‌گوید که طالبان باید اقدام ملموس فوری انجام دهند، در غیر این صورت همه چیز ممکن بدتر شود.

یوناما نوشته است: یک سال بعد، ما از طالبان می‌خواهیم فکر کنند. فرصتی برای برداشتن گام‌های لازم برای اعتلای افغانستان و امید بخشیدن به مردم آن باقی است.

این سازمان هشدار داده است که بدون تغییر، همه چیز می‌تواند بدتر شود. جامعه جهانی با کسانی که به حقوق بشر احترام بگذارد و از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند، تعامل می‌کند.

گفتنی است که طالبان در 24 اسد سال 1400 خورشیدی به پس از 20 سال دو باره به قدرت برگشتند و اینک یک سال از حاکمیت دوباره آن می‌گذرد.

Back to top button