دختران منزوی‌تر، غمگین‌تر و گرسنه‌تر شده‌اند

یک موسسه حمایت از کودکان در گزارشی به وضعیت دختران پرداخته و گفته که زندگی دختران درهم‌شکسته و آن‌ها بیش‌تر منزوی، غمگین و گرسنه رها شده‌اند.

در گزارش بنیاد حفاظت از کودکان که امروز چهارشنبه (۱۹ اسد) منتشر شده، آمده ‌است که ۲۶ درصد دختران دچار افسردگی شده‌اند، در حالی که علایم افسردگی در میان پسران ۱۶ درصد بروز کرده‌ است.

طبق این گزارش، ۲۷ درصد دختران نیز در مقایسه با ۱۸ درصد پسران علائم اضطراب دارند.

بر بنیاد این گزارش، ۹۷ درصد خانواده‌ها به دلیل بحران اقتصادی و خشکسالی شدید توان تامین غذای کافی را ندارند.

طبق این گزارش، ۸۰ درصد کودکان گفته‌اند که در ۳۰ روز گذشته گرسنه خوابیده‌اند که در این میان شمار دخترانی که گرسنه به خواب رفته‌اند، دوبرابر پسرها گزارش شده‌ است.

گزارش افزوده ‌است:«کمبود غذا پیامدهای مخربی بر سلامت کودکان دارد و آینده آن‌ها را تهدید می‌کند».

در این گزارش آمده که از هر ۱۰ دختر ۹ نفر گفته‌اند که وعده‌های غذایی آن‌ها در سال گذشته کاهش یافته‌ است.

این بنیاد گفته‌ است که به دلیل فقر و گرسنگی دختران افغان انرژی کافی برای درس خواندن و کار و بازی را ندارند.

برخی دختران به این مؤسسه گفته‌اند که به دلیل نگرانی و دیدن خواب‌های بد، مشکل خوابیدن دارند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که از بسیاری از فعالیت‌هایی که آن‌ها را خوشحال می‌کرد، مانند گذراندن وقت با اقوام و دوستان، رفتن به پارک‌ها و فروشگاه‌ها، محروم شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده که گرسنگی و فقر سبب افزایش کودک‌همسری در افغانستان شده‌ است.

طبق این گزارش، از ۸۸ درصد کودکان دختر در سال گذشته برای بهبود وضعیت مالی خانواده درخواست ازدواج شده‌است.

کریس نیامندی رییس مؤسسه حمایت از کودکان در افغانستان گفته‌ است: «زندگی برای کودکان در افغانستان وخیم است. کودکان گرسنه به رختخواب می‌روند. آن‌ها خسته و بی‌حال هستند، نمی‌توانند مانند گذشته بازی و مطالعه کنند».

او افزوده‌ است: «دختران بیش‌ترین وخامت اوضاع را تحمل می‌کنند. آن‌ها وعده‌های غذایی بیش‌تری را از دست می‌دهند، از انزوا و پریشانی عاطفی رنج می‌برند و در حالی که پسران به مکتب می‌روند، دختران در خانه می‌مانند. این یک بحران انسانی و یک فاجعه برای حقوق کودک است».

 

Back to top button