طرح تسهیل اعطای گرین کارت به افغان‌ها به کنگره امریکا رفت

برخی از سناتوران امریکایی طرحی را به کنگره ارائه کرده‌اند که دریافت گرین کارت و اقامت دایمی پناهندگان افغانستانی را در امریکا تسهیل می‌کند.

این پیش‌نویس که لایحه تعدیل افغان یا ( Afghan Amendment Act) نام نهاده شده، روز سه‌شنبه (۱۸ اسد) در کنگره امریکا طرح شده و از حمایت احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در هر دو مجلس برخوردار است.

روی بلانت،‌ امی کلوبوچار، لیندزی گراهام، کریس کونز، لیزا مورکوسکی و ریچارد بلومنتال سناتورانی اند که این لایحه را به کنگره معرفی کرده‌اند.

بر اساس اعلامیه این سناتوران، پیتر میجر و ارل بلومناور، رهبری پیشبرد لایحه‌ای مشابه را در مجلس نمایندگان ایالات متحده برعهده دارند.

در اعلامیه این سناتوران آمده‌است که این لایحه به آن‌عده افغان‌هایی که دارای اقامت موقت هستند، اجازه می‌دهد تا بدون طی مراحل اضافی، برای اقامت دایمی یا گرین کارت امریکا درخواست بدهند.

در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامه اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) پذیرفته شده‌اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزای خاص مهاجرت (SIV) می‌توانند به اقامت دایمی امریکا دست یابند؛‌ اما این دو روند با ازدحام بیش از حد مواجه است و بسیار زمانبر است.

در این اعلامیه از قول سناتور بلانت آمده‌است که حدود یک‌سال قبل هزاران متحد افغان پس از آن خانه‌های‌شان را ترک کردند که کشور‌شان به دست طالبان افتاد. به گفته او، افغان‌هایی که در روند تخلیه کشور‌شان را ترک کردند، «با به خطر انداختن مصونیت خود و عزیزان‌شان، در کنار نظامیان ایالات متحده ایستادند و از ماموریت امریکا در افغانستان حمایت کردند».

بلانت گفته‌است که « از همکاران خود می‌خواهم تا از این تلاش دوحزبی حمایت کنند و کسانی را کمک کنند که ما را کمک کردند».

 

Back to top button