ملل متحد: ۷۰۰هزار شغل در افغانستان از بین رفته است

به گزارش صدای امریکا برنامۀ انکشافی ملل متحد در افغانستان تخمین کرده است که از ماه اگست سال گذشته به اینسو اقتصاد افغانستان ۲۰ درصد رکود داشته و در حدود ۷۰۰هزار شغل در این کشور از بین رفته است.

عبدالله الدرداری، نمایندهٔ برنامۀ انکشافی ملل متحد در افغانستان، روز گذشته ۳۱ جولای (نهم اگست) در یک پیام ویدیویی به اجلاس کشورهای شورای همکاری خلیج گفت که پیش از ماه اگست سال گذشته، به دلیل شیوع کروناویروس میزان فقر در افغانستان به بیش از ۷۰ درصد رسیده بود.

او افزود که برنامۀ انکشافی ملل متحد برای به جریان انداختن دوبارۀ اقتصاد افغانستان از طریق حمایت از فعالیت‌های محلی، کار و بارهای کوچک، قرضه‌های کوچک و پشتیبانی از شرکت‌هایی که زنان مالک آن اند، کار می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در این کشور زیربناهایی وجود داشته داشته باشد که سبب احیای اقتصاد شود.

به گفته الدرداری، برنامۀ انکشافی ملل متحد در خصوص تسهیلات تجارتی، تامین مالی تجارت و اطلاعات تجارتی در افغانستان کار می‌کند.

او تاکید کرد: “افغانستان نیاز دارد که به ۱۲ میلیون شغل تا سال ۲۰۳۰ دست یابد…ما باور داریم که از طریق این استراتیژی فشرده تا سه سال آینده دو میلیون شغل برای زنان و مردان افغان ایجاد خواهد شد.”

آقای الدرداری با اشاره به تعلقات فرهنگی و اعتقادی با افغانستان، از کشورهای خلیج خواست تا برای ایجاد یک چارچوب کاری جهت رشد اقتصاد افغانستان با استفاده از مدل‌های عصری اقتصادی همکاری کنند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های خارجی، افغانستان با بحران شدید بشری و اقتصادی مواجه شده است.

اخیراً برنامه جهانی غذا (WFP) گفته است که بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها به کمک‌های غذایی نیازمند استند.

Back to top button