زنان افغانستان مستحق تمام حقوق و آزادی‌های انسانی و مدنی می‌باشد

حکومت طالبان و حقوق زنان؛

مقاله: حسنیه بخیاری

بیشتر از ۸ ماه از به‌قدرت رسیدن طالبان می‌گذرد. انتظار می‌رفت که دید طالبان در بسیاری از مسایل دولت‌داری و مردم‌داری، در جهت تساهل و فراخ‌نظری تغییرکروه باشد. ولی، در این مدت انواع و اقسام قید و شرط برای خانم گذاشته شد که در قوانین و رویه دیگر کشورهای اسلامی مثل عربستان سعود دیده نشده ‌است.

  1. بستن دروازه لیسه‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم:

یک رویکردی است که صراحتا حقوق انسانی دختران را زیرپای و ضایع می‌سازد. برای تاکید تحصیل زن و مرد پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید که « از گهواره تا گور دانش بجویید». یعنی ممانعت سلیقه‌ای بیش بوده نمی‌تواند باشد. این حالی است‌که در همه کشورهای اسلامی، دختران از حق تعلیم و تحصیل بهره‌مند می‌باشد. دختران خود رهبران مجاهدین و اکثر ملاها در خارج از کشور مشغول درس و تحصیل می‌باشند.

  1. سلب اجازه کار در ادارات:

اول، در کل، کشور و مردم ما گرفتار مشکل وخیم اقتصادی می‌باشد و بسیاری از بانوان سرپرست و نان‌آور خانواده‌شان می‌باشد، در مدت 8 ماه دفاتر بسته می‌باشد. این بانوانی که پیش از این مخارج خانواده خویش می‌نمودند، حالا از فعالیت بیرون از خانه منع گردیده است. در سطح شهر تعداد گدایان بیشتر و بیشتر گردیده‌اند. اکثریت خانواده حتا نان شب و روز خویش را نمی‌توانند تامین نماید.

  1. سفر بدون محرم:

این خود یکی از مشکلاتی است که برای خانم‌ها ایجاد  نموده است. در طول چند دهه جنگ خانواده‌ها سرپرست‌های خویش را از دست داده‌اند. حالا برای خارج شدن از افغانستان این بانوان محرم از کجا بیاورند؟ در حالی که در شرعیت چنین چیزی ذکر نگردیده است.

  1. سلب اجازه رانندگی:

یکی دیگر از جنگ سرد طالبان در برابر بانوان سلب اجازه رانندگی می‌باشد، در حال که بانوان در موترهای شخصی خویش از امنیت بیشتر برخوردار بوده و در موترهای لینی از این‌که اطفال با خود حمل می‌کنند یا این‌که اکثرا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. بهتر بود اجازه رانندگی به بانوان داده می‌شد.

  1. تاکید بر پوشش مخصوص به‌نام حجاب:

افغانستان یک کشور اسلامی می‌باشد، تنها اقلیت هندو ها را داریم، اما به مرور زمان همه آن‌ها از افغانستان کوچ کردند، کشوری دارای 99,9 درصد مسلمان می‌باشد. پیش از این نیز مردم مسلمان بوده و فقط تفاوت‌ها در گوناگونی فرهنگی می‌باشد.

پوشش صورت یا برقع از جمله فرهنگ عصر ما نیست و نمی‌توانیم تاکید به استفاده آن نماییم.

 

از این‌که طالبان برای رسمیت شناختن خویش تلاش دارد، باید بعضی از کارها را مدنظر بگیرد، تا یک افغانستان مترقی و دارای صلح و آرامش که ملت و جامعه جهانی از این کشور اسلامی به خوبی استقبال نمایید.

Back to top button