تداوی معتادین در غرب کابل

گزارش: مهدی انصاری

عبدالخالد امیری که نزدیک به دو سال می‌شود آغشته به مواد مخدر است. اما به تازه‌گی از یکی مراکز درمانی‌ ترک اعتیاد در غرب کابل درمان شده و به زنده‌گی عادی خود برگشته است.

او از دوره درمان خود در این مرکز درمانی به روزنامه ‌‌‌پنجره چنین حکایت می‌کند. «دو سال به مواد مخدر آغشته بودم و از این وضعیت خیلی خسته و دلگیر شده بودم، همه‌گی به طرف من یک نگاه عجیبی داشت حتی خانواده و همسرم.»

او می‌گوید با خود تصمیم گرفتم که یک راه بیرون رفت از این وضعیت باید پیدا کنم. به گفته امیری در غرب کابل مراکز درمانی‌ زیادی برای معتادین است، اما او در یکی از مراکز تداوی معتادین به مدت ۲۱ روز تحت تداوی قرار گرفت.

امیری که در مدت ۲۱ روز تحت تداوی بود از جریان تداوی و از برخورد داکتران با او برای‌مان قصه می‌کند.

امیری به روزنامه پنجره می‌گوید: «برخورد داکتران با بیماران در این مرکز تداوی شایسته و مناسب بوده و از پرسونل کاری این مرکز درمانی خشنود است، او می‌افزاید رویه داکتران با بیماران مانند یک بیمار واقعی بوده نه منحیث یک معتاد که همین باعث شده او را به ترک اعتیاد شایق بسازد.»

سید میرآغا حسینی، مدیر مسوول مرکز درمانی اعتیاد طیب به روزنامه پنجره می‌گوید: «این مرکز درمانی بنا به ضرورت جامعه ایجاد شده تا ما بتوانیم یک تعداد از جوانان را از این خطر بزرگ نجات دهیم.»

به گفته آقای حسینی این مرکز درمانی خصوصی بوده و از شروع سال ۱۴۰۱ هـ ش آغاز به فعالیت نموده و در مدت دو ماه نزدیک به ۱۲۰ نفر را تداوی کرده است.

وی هم‌چنان می‌افزاید: «مراقبت و تداوی مریضان با مشوره داکتران ۲۱ روز مد نظر گرفته شده است. اما یک تعداد از مریضانی که وضعیت صحی‌شان بسیار خراب باشد و آن‌عده از مریضان که بخواهد از ۲۱ روز بیشتر بمانند با آن‌ها کمک و همکاری صورت می‌گیرد.»

مدیر مسوول این مرکز درمانی در ادامه‌ سخنانش می‌گوید که تداوی این مرکز درمانی به دو روش می‌باشد نخست فزیک درمانی و دوم روان درمانی.

آقای حسینی می‌گوید که این مرکز درمانی با هماهنگی وزارت محترم صحت عامه در ارتباط بوده و با همکاری این وزارت مریضان را شناسایی کرده و تحت تداوی قرار می‌دهد. که او خواهان کمک و همکاری بیشتر وزارت صحت در این راستا شد.

علی‌شاه یکی از مریضانی است که در جریان تداوی قرار دارد و از این مرکز درمانی چنین می‌گوید: «به مدت ۱۸ روز می‌شود که در این مرکز درمانی آمدم و رویه تمام کارمندان این مرکز با مریضان‌شان خوب است و کوشش می‌کند که مریضان را تداوی کند.»

داکتر نصرالله رحیمی، مسوول شفاخانه طیب شفا کامپلکس و یکی از اعضای مرکز درمانی اعتیاد طیب به روزنامه پنجره می‌گوید: «بنا بر ضرورت جامعه و با مشوره‌ دوستان، این مرکز درمانی را در غرب کابل تاسیس نمودیم که یک امر ضروری بوده و باید این مرکز درمانی در غرب کابل تاسیس می‌شد چون در غرب کابل مراکز درمانی کم‌تری وجود دارد.»

داکتر نصرالله می‌افزاید که این مرکز درمانی با تیوری و معیارهای بین‌المللی تاسیس شده است. که داکتران این مرکز برای تداوی مریضان از داروهای اعتیاآور استفاده نمی‌کند. و هم‌چنان کوشش می‌شود تا سمینار‌های علمی را دایر نموده و از طریق سمینار‌های علمی و انگیزیشی از این مرض خطرناک مریضان را نجات دهد.

این مرکز درمانی  به نام مرکز درمانی اعتیاد طیب در غرب کابل  تاسیس شده  و با شعارهای (معتاد را زندان نه، بلکه درمان باید کرد) و (من آمدم تا از این‌جا مجددا آغاز کنم) وارد جامعه شده و به مردم خدمت می‌کند.

Back to top button