کمک‌های «مواد غذایی» کشور ترکیه به پرورشگاه‌های کابل

گزارش: مهدی انصاری

ترکیه برای پرورشگاه‌های کابل ده‌ها قلم مواد غذایی توزیع کرد. این کمک‌ها از سوی سفیر ترکیه روز پنج‌شنبه، پانزدهم ثور، در یک نشست خبری از این کمک‌ها خبر داد.

سفیر ترکیه در کابل می‌گوید: از جمله 5000 هزار تن کمک‌های بشری که از سوی ترکیه برای مردم افغانستان اختصاص یافته بود، امروز آخرین بسته‌های کمکی این کشور به پرورشگاه‌های کابل تحویل داده می‌شود.

جیهاد ایرگینای سفیر ترکیه در کابل می‌گوید: «به ادامه‌ کمک‌های بشردوستانه‌ ترکیه در افغانستان امروز 1500 بسته مواد غذایی را برای رییس عمومی یتیم‌‌خانه‌ها تسلیم می‌نماییم و در کنار این کمک‌‌های بشری 750 تخته فرش را نیز برای یتیم‌خانه‌هایی که نیاز داشته باشند تسلیم خواهیم کرد.»

سفیر تر‌کیه در ادامه سخنان خود می‌گوید که ما برای مردم افغانستان در مرحله‌های مختلف کمک کردیم و این بار کمک‌های ما برای اطفال‌های بی‌بضاعت و بی‌سرپرست می‌باشد و کمک‌های ما برای مردم افغانستان ادامه خواهد داشت.

در همین حال، الحاج فیضان احمد کاکر، رییس عمومی پرورشگاه‌های کابل می‌گوید: «1500 بسته‌ مواد غذایی و بیش از 700 تخته فرش را ما از سفیر ترکیه تسلیم شدیم و برای اطفال بی‌ضاعت و بی‌سرپرست که در پرورشگاه‌های کابل در حال آموزش هستند توزیع می‌نماییم.»

هم‌چنان وی افزود که در افغانستان حدود 68 پرورشگاه‌ دولتی و خصوصی فعالیت دارد که 28 پرورشگاه دولتی و 40 پرورشگاه خصوصی می‌باشد، در این پرورشگاه‌ها حدود 7500 اطفال آسیب‌پذیر و بی‌سرپرست هستند که از سوی دولت عرضه خدمات می‌شوند و این خدمات شامل اعاشه، تعلیم و تربیه، بخش صحی و غیره است.

الحاج فیضان احمد کاکر، رییس عمومی پرورشگاه‌های کابل از کمک‌های بشری ترکیه برای پرورشگاه‌های کشور قدردانی کرده و گفته است، ترکیه همیشه در شرایط سخت دست‌گیر مردم افغانستان بوده است.

در همین حال، کودکان پرورشگاه کابل از کمک‌های ترکیه استقبال کرده و از مشکلاتی که در این پرورشگاه‌ها دارند چنین حکایت می‌کنند: «ما کمبود استاد و بورسیه‌های تحصیلی داریم که باید از سوی جامعه جهانی مورد توجه صورت بگیرد.»

در همین حال، ملا عبدالولی سارنوال حاجی وارث، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی، از این کمک‌های بشردوستانه ترکیه ستایش کرده و خواهان عملی کردن پروژه‌های انکشافی از سوی جامعه جهانی برای افغانستان شده است.

این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در پانزدهم اگست سال 2021، کمک‌های جامعه ‌جهانی به افغانستان متوقف شده و میزان فقر و گرسنگی در افغانستان افزایش یافت است.

سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی به نقل از برنامه جهانی غذا اعلام کرد که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند.

براساس این گزارش، افزایش نرخ مواد غذایی، افزایش شمار آواره‌گان داخلی و بحران اقتصادی پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان از عوامل عمده بحران انسانی و افزایش گرسنگی در افغانستان است.

سیگار یا بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان با استناد بر مدل‌های اقتصادی برنامه انکشاف سازمان ملل متحد می‌گوید که دو میلیارد دالر کمک جهانی نیاز است تا فقط وضعیت اقتصادی مردم افغانستان از فقر شدید، به آستانه خط فقر ارتقا داده شود.

Back to top button