دادگاهی در نیویارک در مورد دارایی‌های منجمد‌شده افغانستان فیصله می‌کند

دادگاهی در نیویارک، قرار است در مورد ۳.۵ میلیارد دالر دارایی منجمدشدۀ افغانستان فیصله کند، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد به نمایندگی از مردم کشورش توضیحات و دفاعیه خود را برای حفاظت از این پول به محکمه ارایه کرده است.
در فرمانی که جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ هشتم فبروری سال روان صادر کرد، ۳.۵ میلیارد دالر دارایی منجمدشدۀ بانک مرکزی افغانستان، به صندوق کمک‌های بشردوستانه منتقل شد و متباقی وجوه مسدود شده جهت دعوای حقوقی که خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ کرده بودند، نگه داشته شد.
قاضی فدرال ایالات متحده تصمیم خواهد گرفت که آیا این پول به شاکیان پرداخت شود یا خیر.
نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۵ اپریل (پنجم ثور) با نشر اعلامیه‌ای در مورد دفاعیه‌اش گفت که در دادگاه نه به نمایندگی از طالبان و نه از گروه‌های سیاسی دیگر توضیحات می‌دهد، بلکه گفته است که مالک واقعی پولی‌های مسدودشده مردم افغانستان است.
آقای فایق افزود که افغان‌ها در غم خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر در ایالات متحده شریک استند، اما همچنین تاکید کرد که خود افغان‌ها از ده‌ها سال جور تروریزم را می‌کشند.
او گفته است: “قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر واقعاً حق رسیدن به عدالت و گرفتن غرامت را دارند، اما مردم افغانستان نباید قربانی این غرامت شوند.”
به گفتۀ وی، پول‌های منجمد شده متعلق به مردم افغانستان است و هیچ افغانی در این حملات دخیل نبود و افغان‌ها هیچ مسوولیت قانونی در این رابطه ندارند.
آقای فایق در اعلامیه گفته است که مردم افغانستان با یک بحران بزرگ انسانی روبرو استند و حدود ۹۵ درصد مردم غذای کافی ندارند، از همین‌رو دارایی‌های منجمدشده باید محافظت شود و فقط به نفع مردم افغانستان مصرف شود.
اگرچه طالبان نزدیک به هشت ماه است که در افغانستان قدرت را در دست دارند، اما هنوز هیچ کشور یا سازمانی در جهان حکومت سرپرست آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.
موضوع پول‌های مسدود شده افغانستان در حالی مطرح شده است که یک گروه هفت نفره از کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که انجماد هفت میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان از جانب ایالات متحده از یک‌سو و تعزیرات و محدودیت‌های مالی جهانی بر طالبان از سوی دیگر، وضعیت بشری را در افغانستان بدتر کرده است.

Back to top button