وعده‌خلافي رهبري طالبان براي بازگشايي مکاتب دختران در افغانستان

نویسنده: شمیمه احدی

وعدهخلافي رهبري طالبان براي بازگشايي مکاتب دختران در افغانستان:

دختران مکاتب‌ (دوره متوسطه و لیسه) در سال ۱۴۰۱ در افغانستان با در‌های بسته مکاتب رو‌به‌رو شدند.

حکومت طالبان در مورد اجازه بازگشت دختران به مکاتب وعده‌خلافی کرده و گفته است که هنوز در مورد نوع پوشش دانش‌آموزان دختر تصمیم گرفته نشده است.

پس از این‌که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، مکاتب دخترانه تعطیل شد. اما حکومت طالبان انگار بر وعده‌های‌شان مبنی بر این‌که سال ۱۴۰۱ در‌های مکاتب به روی دختران باز  می‌شود، وفا نکردند.

اطلاعیه جدید وزارت معارف در مورد بسته ماندن مکاتب/مدارس واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در واکنش به تصمیم طالبان درباره‌ی مکاتب دخترانه گفته است که میلیون‌ها دختر در سراسر افغانستان امروز با ناامیدی مواجه شدند. تأخیر بازگشایی مکاتب از سوی حکومت طالبان شکست بزرگ برای دختران و آینده آن‌ها است.

اتحادیه‌ی مدنی و فرهنگی «صلصال» در اعتراض به بستن مکاتب به روی دختران در افغانستان گفته است که در هیچ کشور اسلامی مکاتب به‌روی دختران بسته نیست.

تصمیم حکومت طالبان درباره‌ی بستن مکاتب دخترانه، خشم بین‌المللی را برانگیخته است. توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گوید، که امیدوارم حکومت طالبان تصمیم خود درباره بستن مکاتب را لغو کند.

نمایندگان ۱۰ کشور در شورای امنیت سازمان ملل در یک بیانیه مشترک از طالبان خواسته‌اند که اجازه دهند تا تمام دختران در افغانستان بتوانند به مکتب بروند.

نشر ویدیوی‌های گریه و ناامیدی دختران دانش‌آموز، پس از آن‌که با در‌های بسته مکاتب رو‌به‌رو شدند، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده را در بر داشت.

بعد از اطلاعیه حکومت طالبان مبنی بر بستن مکاتب به روی دختران، شماری از شاگردان و استادان و فعالان حقوق زن در کابل دست به تظاهرات زدند.

آنان با سر دادن شعار «خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر» خواستار عدالت شدند.

حکومت طالبان برای پاسخ به درخواست تظاهرات‌کننده‌گان، آنان را سرکوب کرده‌اند.

اما اطلاعیه جدید وزارت معارف اعلام کردند که پس از تصمیم‌گیری در مورد لباس دانش‌آموزان دختر و معلمان مطابق با «قوانین شرعی و سنتی افغانستان» مکاتب باز خواهند شد.

این در حالی است که طالبان آموزش رسمی دختران را در اولین دوره قدرت خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز ممنوع کرده بودند.  دختران مکاتب، امروز در دوره قدرت جدید حکومت طالبان نیز با ممنوعیت آموزش مواجه هستند.

Back to top button