Trending

کمک‏‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه به کام زورمندان محلی می‎‎‎‎‎‎رود!

حرکت اعتراضی زنان دایکندی؛ کمک‏‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه به کام زورمندان محلی می‎‎‎‎‎‎رود!

جمعی از زنان ولایت دایکندی روز دوشنبه (۴ دلو) طی یک گردهمایی اعتراضی از توزیع ناعادلانه کمک‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه و مشکلات اقتصادی مردم شکایت کردند.

رقیه راسخ، مسئول انجمن اجتماعی زنان پیشگام مقیم شهر نیلی در ولایت دایکندی هدف از این گردهمای را رسانیدن فریاد کودکان و زنان بی‎‎‎‎‎‎‎بضاعت دایکندی که سرپرست خانواده‎‎‎‎‎ها هستند بیان کرد.

به گفته او؛ با بحران قحطی و گرسنگی در سال جاری و تحولات اخیر، زنان و کودکانی وجود دارند که از فرت گرسنگی دست به گدایی می‎‎‎‎‎‎زنند، اما با وجود سرازیر شدن کمک‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه تا حال هیچ یک از بسته‌های کمکی به خانواده های نیازمند تعلق نگرفته است و همه کمک‌های بشردوستانه از سوی افراد زورمندان محلی غصب میگردد.

وی افزود: ۹۹ درصد مردم دایکندی زیر خط فقر زندگی میکنند و اندک کمک‎‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه که به ولایت دایکندی تعلق دارد، در تصاحب زورمندان محلی قرار می‎‎‎‎‎‎‎گیرد.

زنان معترض دایکندی قطع نامه‎‎‎‎‎‎ی ۵ ماده‏‎‎‎‎‎ی را نیز صادر نموده و از سازمان ملل و کشورهای مدد رسان خواسته است تا کمک های بیشتری را برای مردم این ولایت اختصاص بدهند.

این قطع نامه که از سوی زهرا جوادی، یکی از اعضای این انجمن به خوانش گرفته شد، در آن از توزیع ناعادلانه کمک‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه بین المللی و توزیع آن بر اساس تعلقات قومی و زبانی یاد شده و گفته‌اند، مستحقین واقعی از آن برخوردار نمی‎‎‎‎‎‎‎شوند.

در ادامه از نهادهای بین المللی خواسته شده تا کمک‎‎‎‎‎های شان را خود بصورت مستقلانه توزیع کنند و به دست کارمندان نهادهای داخلی که به اقارب و آشنایان شان توزیع می‎‎‎‎‎‎کنند نسپارند.

در این قطع نامه همچنان از مسئولان محلی امارت اسلامی در دایکندی خواسته است تا دست افراد زورگو را از نهادهای مدد‌رسان کوتاه ساخته و نظارت جدی بر توزیع کمک‎‎‎‎‎ها داشته باشند.

همچنان این زنان مدعی اند، کمک‎‎‎‎‎‎های بشردوستانه که سهم دایکندی است به افراد بیرون از این ولایت نیز توزیع می‎‎‎‎‎گردد.

این زنان معترض از سازمان ملل متحد (UN)، سازمان بین المللی مهاجرت (UNHCR) سازمان جهانی غذا (WFP) و سایر نهادها و کشورهای کمک کننده افغانستان خواسته‌اند تا نسبت به نحوه توزیع کمک‎‎‎‎‎‎ها در افغانستان تجدید نظر کرده و نگذارند که مردم این کشور و بخصوص مردم دایکندی، بیشتر از این قربانی فقر و تبعیض قرار نگیرند.

قابل ذکر است که از روی کار آمدن طالبان در افغانستان حدود ۶ ماه می‎‎‎‎‎‎گذرد و این اولین اعتراض زنان در ولایت دایکندی است.

# منبع: رادیو نسیم

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button