امریکا: تعهد ما برای تخلیه امریکایی‌ها و همکاران افغان ‘تاریخ انقضا’ ندارد

وزارت خارجهٔ امریکا روز دوشنبه ۲۰ دسمبر‌ (۲۹ قوس)  یکبار دیگر تاکید کرد که واشنگتن برای تخلیهٔ شهروان ایالات متحده،‌ دارندگان اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) و آنعده از شهروندان افغان که زندگی‌شان با خطر مواجه است، تعهد “دوامدار” دارد.

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که روند تخلیهٔ‌ شهروندان امریکا،‌ دارندگان اقامت دایمی امریکا و آنعده از شهروان افغان که زندگی‌شان زیر تلسط طالبان با خطر مواجه است، ادامه دارد و واشنگتن بر این تعهد خود پایبند باقی خواهد ماند.

آقای پرایس گفت:‌ “پس از پایان ماموریت نظامی خود در ماه اگست، بسیار واضح ساختیم که تعهد ما نه تنها برای نقل مکان شهروند امریکا، بلکه برای دارندگان اقامت دایمی ایالات متحده و افغان هایی که زندگی‌شان با خطر مواجه است، ماندگار خواهد بود.”

به گفتهٔ این دپلومات ارشد امریکا، پس از ۳۱ اگست، ایالات متحده ۴۷۹ شهروند امریکا و ۴۵۰ دارندگان اقامت دایمی امریکا را مستقما کمک کرد تا افغانستان را ترک کنند.

آقای پرایس گفت:‌”در حال حاضر کمتر از ۱۲ شهروند امریکا با ما به تماس است و آمادهٔ ترک افغانستان استند و ۱۵۰ شهروند دیگر امریکا به دلایلی آمادهٔ ترک افغانستان نیستند.”

این مقام ایالات متحده همچنین گفت باوجودیکه امریکا در افغانستان حضور ندارد،‌ واشنگتن تلاش می کند تا همکاران افغان خود به خصوص واجدین شرایط ویزهٔ ويژهٔ مهاجر به امریکا یا (SIV) و سایر افغان‌های آسیب پذیر را در اسرع وقت از افغانستان به خارج از آن کشور انتقال دهد.

آقای پرایس گفت که علاوه بر تخلیهٔ شهرندان امریکا و دارندگان گرین کارت، ایالات متحده پس از ۳۱ اگست کم و بیش شرایط را برای دو هزار نفر دیگر مساعد کرده تا افغانستان را ترک کنند و تاکید کرد که “تلاش‌های ما در این راستا، تاریخ انقضا ندارد.”

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با آنهم سرنوشت هزاران متقاضی ویزهٔ خاص مهاجرت SIV که حکومت و نظامیان امریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کرده اند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است.

تنها برخی از آنها توانسته اند در چهار ماه گذشته از آن کشور خارج شوند و بخش اعظم آنان تلاش می کند تا از طریق پاکستان خود و اعضای خانواده‌های‌شان را به ایالات متحده برسانند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button