اوچا: میزان فقر در افغانستان شش برابر افزایش یافته است

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرده است که میزان فقر در افغانستان طبق میانگین بدهی خانواده‌ها شش برابر افزایش یافته است.

اوچا روز چهارشنبه، سوم حوت در توییتی نوشته است که اوسط بدهی مردم در افغانستان از ۱۱۴ دالر در سالهای قبل از ۲۰۱۹ به ۶۷۸ دالر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بدهی خانواده‌ها به مقدار پولی گفته می‌شود که افراد بزرگسال یک خانواده به موسسات مالی بدهکارند و بیشتر در جوامعی شایع است که با فقر و تنگ‌دستی شناخته می‌شوند.

افزایش بدهی خانواده با کاهش درآمد سرانه رابطه‌ی غیرخطی دارد؛ یعنی هرچه درآمد سرانه اشخاص افزایش پیدا کند، میانگین بدهی خانواده کاهش می‌یابد و برعکس.

افغانستان پس از رویکار آمدن طالبان در شوک عمیق اقتصادی فرو رفته و بیش از ۷۰۰ هزار شغل نابود شده است که به تبع آن، موج گریزناپذیری از بیکاری و به دنبال آن فقر غیرقابل اجتناب گریبان‌گیر مردم شده است.

اوچا همچنان نوشته است که مردم برای تهیه یک وعده غذا کار می‌کنند یا دست‌کم تلاش می‌کنند تا کاری پیدا کنند و از این طریق غذایی برای خوردن داشته باشند.

طبق ارزیابی این نهاد، ۲۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کم دارند و از این میان کمک به ۲۳ میلیون نفر در اولویت قرار دارد.

همچنان ۶ میلیون نفر در افغانستان با قحطی مزمن مواجه خواهند شد و برای رسیدگی به این بحران انسانی سازمان ملل ۴.۶ میلیارد دالر درخواست کرده است.

Back to top button