یاس جهان از طالبان؛ فقر مطلق، جنگ داخلی و تجزیه در کمین افغانستان است

اخیراً مسئله تعهد شکنی و رفتار رادیکالیزه طالبان دو واقعیت میدانی بسیار مایوس کننده بوده که زیر ذره‌بین مجامع و نهادها و شخصیت‌های برجسته مرتبط با سازمان ملل متحد قرار گرفت. تعهد شکنی طالبان ناقض مواد توافقنامه دوحه مبتنی بر دوری از تروریزم و مبارزه با همه انواع این پدیده ضد امنیت جهان و منطقه بوده که میان این گروه و ایالات متحده امریکا امضا شد و بر اساس آن، زمینه خلق گفتمان جدید و بازخوانی دوباره نسبت به وضعیت افغانستان پدید آمد. رفتار بسیار تند، افراطی و رادیکال طالبان اما، فراتر از تعهد شکنی رفته و جنبه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی افغانستان را متاثر می‌سازد و بالتبع اثرات آن محدود به مرزهای افغانستان نمی‌ماند؛ زیرا افغانستان کشوری است که عنوان چارراه منطقه را به خود اختصاص داده و از نقطه نظر جئواستراتیژیکی کانون تلاقی منافع کشورهای مختلف است و هرگونه تحول در این جغرافیا به صورت خودکار دست کم منطقه را متاثر می‌سازد.

نویسنده: طارق قاسمی

کشته شدن ایمن الظواهری در کابل و برخی چهره‌های دیگر مرتبط با القاعده در غزنی و هلمند، حضور طالبان پاکستانی در میان این گروه، میزبانی از چچنی‌ها، ایغورها، جنبش اسلامی ازبکستان، انصارالله پاکستان و احتمالاً جندالله ایران، نشان می‌دهد که طالبان نه تنها با تروریزم و گروه‌های افراطی قطع رابطه نکرده‌اند، بلکه کاملاً بر عکس در یک اتحاد مبتنی بر قاچاق مواد مخدر، صدور و ترانزیت افراطیت و تروریزم و تهدید کشورهای منطقه به همدیگر بسر می‌برند. از جانب دیگر، رابطه مبهم و پرسش برانگیز طالبان با کشورهایی نظیر ایران، پاکستان، چین و روسیه، این انتباه را در ذهن هر فردی متبادر می‌کند که این گروه در تبانی با کشورهای مذکور دو دهه علیه حاکمیت قانون، نظام مشروع و اجماع بین‌المللی در افغانستان جنگیده و اکنون حاضر نیست خلاف میل دوستان قدیمی، به عنوان یک ساختار مشروع و مسئول در کنار دول جهان بایستد.

مخالفت با آموزش دختران، اعمال محدودیت‌های نا متعارف بر زنان و مردان، انتقام‌گیری‌های مشکوک، نقض حقوق بشر، گرسنه نگاه داشتن مردم، تعطیلی دانشگاه‌ها و فراری دادن تمام کادرهای مجرب و آموزش دیده کشور، جهان را به این نتیجه محتوم رسانده که امکان تعامل با این گروه و انتظار تغییر آن نا موجه است و باید راه دیگری را پیمود.

مارکوس پوتزل سرپرست یوناما در افغانستان در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. پوتزل سناریویی را برای آینده افغانستان بیان کرد که مشروط بر عملکرد طالبان است، اما با توجه این که طالبان تغییر نکرده و با گذشت هر روز محدودیت‌های غیر انسانی، نقض حقوق بشر و سرکوب اقشار مختلف مردم به کارنامه طالبان افزوده می‌شود، به نظر می‌رسد سناریو اعلامی پوتزل، در آینده بسیار بسیار نزدیک دامن افغانستان را خواهد گرفت.

بر اساس این سناریو، افغانستان با خطر تجزیه، فقر گسترده، جنگ داخلی و فروپاشی کامل به دست تروریزم مواجه است و عامل اساسی آن نیز تنها و تنها گروه طالبان خواهد بود.

Back to top button