تغذیه سالم، رمز سلامتی بدن و پیشگیری از بروز بیماری‌ها

غذا یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می شود. هرموجود زنده جهت حفظ حیات خود برای بدست آوردن غذا تلاش می کند. چرا که تغذیه درست پدیده رشد را فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان می شود. درعین حال غذا موجب تأمین انرژی برای بدن شده و باعث حفظ سلامتی و بهبود عملکرد ارگانهای مختلف بدن می شود.
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن سایر نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تأمین سلامت انسان می شود. در صورت غیر عملکرد، موجب اختلال در تمام سیستم های بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان می شود.
بنابراین با رعایت یك رژیم غذایی سالم می‌توان رمز اساسی سلامت بدن را به دست آورد. غذا نقش مهم و اساسی در تأمین سلامت فرد دارد. غذاهای بهداشتی نه تنها سلامت خانواده را تأمین می کند، بلکه از نظر اقتصادی تاثیر به سزایی در جامعه دارد. مواد غذایی لازم و سالم، نقش مهم در ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بروز بیمارها دارد. نقش تغذیه مناسب در دوران نوزادی و کودکی بسیار چشمگیر است و تأمین تغذیه سالم و کافی با توجه به نیازهای تغذیه یی خاص این گروه سنی، اهمیت ویژه دارد. قد و وزن مناسب با سن، ترکیب متناسب بدن، موهای سالم، پوست زنده و شاداب، درست راه رفتن، ناخن های سالم ، چشمهای تیزبین، اشتهای خوب ، درک و ادراک کامل، واکنش مناسب و تعادل در حیات از نشانه های تغذیه خوب می باشند.
همه انسان ها به سطح قابل قبولی نیاز به داشتن اطلاعات در زمینه ای تغذیه سالم دارند، تا به این وسیله بتوانند از یک زندگی بهتر بهره مند شوند. تغذیه ناسالم یکی از علل مهم تاثیرگذار درابتلا به بیماری هایی از قبیل بیماری قلبی- عروقی، دیابت و فشار خون بالاست، و تغذیه سالم از عوامل مهم پیشگیری و کنترل این بیماری ها می باشد. شرط اصلی برای ادامه حیات و بهترزیستن، داشتن تغذیه صحیح است. تغذیه سالم وابسطه با رعایت دو اصل، تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.
تنوع در برنامه غذایی یعنی مصرف روزانه انواع مختلف مواد غذایی که تمام نیازهای بدن را برطرف می کند و تعادل دربرنامه غذایی یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن می باشد. همچنان میانه روی در هر کاری کلید موفقیت است. پس میتوان با رعایت میانه روی در مصرف شیرینی جات، چربی ها و نمک ها از همه غذاهای دلخواه بهره مند شد.
بنابراین تغذیه سالم، نیازمند برنامه ریزی و هدف گذاری برای مصرف متنوع گروه های مختلف غذایی است. تغذیه مناسب از مهم ترین شرط های داشتن بدن سالم بوده و بدون داشتن برنامه صحیح غذایي، بیماري های مزمن از جمله بیماري های قلبی وعروقي، فشار خون بالا، دیابت و به خصوص چاقي که مادر بیماري هاست خطرزا خواهند بود. برای تغذیه کافی هر فرد باید مواد غذایی اساسی مانند، کاربوهایدریت ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد غذایی و آب را دریافت کند. این مواد غذایی برای رشد و عملکرد صحیح بدن ضروری است. اگر مقدار این مواد مهم در بدن ناکافی باشد، بدن قادر به تولید آنها نیست؛ لذا باید از طریق مصرف غذاها تأمین شود. همچنین باید دستگاه هضمی نیز به خوبی عمل نماید تا مشکلی در جذب، هضم و دفع پیش نیاید. از طرفی زیاده روی در مصرف مواد غذایی نیز برای سلامتی انسان زیان آور است. مصرف ناکافی و یا بیش از اندازه مواد غذایی را تغذیه بد و نامناسب گویند. در یک برنامه غذایی مناسب، تامین همه مواد غذایی اصلی، جزء اساسی تغذیه خوب به شمار می رود. در کل، مواد غذایی هر گروه تقریبا می توانند به صورت جانشین هم به کار برده شوند. هیچ گروهی به تنهایی تمام مواد مغذی را در برندارد و باید همه گروه ها استفاده شوند. این بدین معناست که، در برنامه غذایی روزانه از همه گروه های غذایی انتخاب شوند. به عبارت دیگر درگروه های مختلف، تنوع غذایی رعایت شود.
البته لازم به ذکر است که غذای سالم به تنهایی موجب حفظ سلامتی نمی شود، بلکه در کنار تغذیه صحیح ورزش، فعالیت های فزیکی منظم، ترک سیگار، کنترل استرس، جلوگیری از آلودگی های محیطی و زمینه ژنتیکی مطلوب و …سلامت فرد را تضمین می کند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button