اصول نشراتی روزنامه پنجره

اصول نشراتی روزنامه پنجره:

با توجه به شرایط ماه‌های اخیر و تسلط امارت طالبان در افغانستان، روزنامه پنجره برآن شده تا از طریق آن‌لاین نشرات داشته‌ باشد؛ که خوش‌بختانه تعداد زیادی از همفکران و همکاران از گشایش وب‌سایت پنجره و فعالیت از طریق آن‌لاین استقبال نمودند. بعد از این، روزنامه پنجره از طریق سایت روزنامه پنجره / پنجره ورځ‌پاڼه/ Panjara Daily فعالیت می‌نماید.

روزنامه پنجره که حمایت قلمی شمار زیادی از جوانان تحصیل‌کرده در کابل، ولایت‌ها و خارج از کشور را با خود دارد، براین باور است که در هر شرایطی، این مطبوعات است که می‌تواند، در جهت انعکاس واقعیت‌ها، تقویه حقیقت‌ها، ارتقای سطح فرهنگی و شکوفایی شعور سیاسی جامعه، نقش بارزی را بازی نماید.

با آزادی بیان، آزادی مطبوعات و حضور مطبوعات آزاد است که بسیاری از مقوله‌‌ها، تعبیر و تفسیر می‌گردد. با حضور مطبوعات آزاد و آزادی بیان است‌که مردم از تک‌صدایی و انجماد اندیشی رهایی‌یافته و فرصت‌می‌یابد، تا در میدان تکثر صداها و تکثر طرح‌ها و راه‌کارها، بهترین‌ها را انتخاب نماید. اگر به مبانی مهمی همچون مصالح ملی، مرم‌سالاری و تکثر اندیشه‌ها احترام‌گذاشته شود و اگر مطبوعات از جمله رادیوتلویزیون ملی که از جمله وسایل ارتباط جمعی و از آن مردم است و در بالندگی فرهنگی رول برازنده‌ای دارد، در چنگ حکومت و قدرت‌های سلطه‌طلب قبض نمی‌بود، و اگر شعارها و تبلیغات جانب‌دارانه و حتا برهنه ‌لشکری فریاد نمی‌شد، وطن عزیز ما وارد میدان‌های فاجعه‌بار تاریخی که طی دهه‌ها تجربه‌کرده است، نمی‌شد.

در ارتباط به مشی نشراتی روزنامه پنجره، چنان‌چه در شماره اول پنجره نیزبیان‌شده است، می‌توان گفت:

۱. پنجره، روزنامه آزاد و بازتابگر اندیشه جمعی از قلم به‌دستانی خواهد بود که در ترجیح مصالح علیای وطنی بر مصلحت های شخصی، گروهی و قومی تردیدی نداشته، به عقاید و رسوم افراد و جماعت‌ها، اخلاق ژورنالیستی، قداست قلم و قانون مطبوعات کشور، احترام‌گذارد.
۲. پنجره، بی‌احترامی و تاخت و تاز به هیچ عقیده و یا رسم و رسوم مردم را روا ندانسته، از آن پرهیز می‌کند.

۳. پنجره، به این باور است که مطبوعات نباید به سنگرهای کاغذین گروه‌های سیاسی و یا عرصه‌ای برای قلم جنگی‌ها و عقده‌گشایی‌ها تبدیل شود؛ و خود، دامن زدن به انقطاب قومی، لسانی، مذهبی و… را در تضاد و تصادم با مصالح ملی دانسته و از بحث‌های ایدیولوژیکی که آبگینگی وجدان ملی را بیالایند، برحذر خواهد بود.

۳. پنجره، به مواد و موازین منشور جهانی حقوق بشر، احترام‌گذاشته و تفاوت و امتیاز قایل شدن بر مبنای جنسیت را مردود شمرده و از برابری حقوق مرد و زن دفاع می‌نماید.

۵. پنجره، احترام و التزام به عدالت را به معنی احترام به شان اجتماعی همه اقوام پنداشته و آن را یگانه دارویی در جهت مداوای پدیده‌های مسموم بی‌اعتمادی، دشمن‌پنداری، نا امیدی و سرخوردگی که ریشه در نابرابری‌های گذشته دارد، دانسته، یقین دارد که عدالت یکی از زیربنایی‌ترین عنصر، برادری، شایسته‌سالار، دیموکراسی، و بالاخره سعادت و وفاق ملی می‌باشد.

۶. پنجره، به واقعیت‌ها به چشم واقع‌بینانه نگرسته، و از کنار وقایع کشور، با بی‌تفاوتی گذر نکرده، رویدادهای مهم سیاسی و جاری کشور را با صداقت و امانت‌داری بازتاب‌داده و در پرده برداری از روی حقایق صادقانه خواهد کوشید.

۷. پنجره، دیگرپذیری، گفت‌وگو، دیگراندیشی و پلورالیزم سیاسی را که در واقع لازمه رشد و بالندگی فرهنگی و سیاسی در یک کشور می‌باشد، به مثابه پیش‌سازه‌های مردم‌سالاری و ترقی وطن دانسته و هماهنگی خویش را با مجامع، نهادها، سازمان‌ها و مطبوعات که آزاد اندیشیده و مصالح علیای وطنی را بر مصلحت‌های قومی، گروهی و شخصی ترجیح می‌دهند، اعلام می‌دارد.

۸. پنجره، معتقد است که برای مبارزه با رکود، جزم‌اندیشی، ایستایی و تحجر، باید، در جهت تنویر اذهان عامه و بلند بردن ظرفیت سیاسی جامعه شتافت؛ و خود در این میدان به گونه‌ای که وجدان جمعی جریحه‌دار نشود، گام خواهد نهاد.

۹. پنجره، به این باور است که مطبوعات، رکن اساسی جامعه مدنی بوده و می‌تواند، در حمایت از آزادی، همگرایی سیاسی و تحقق مردم‌سالاری نقش برازنده‌ای را ایفا نمایند.

۱۰. پنجره، در جهت بازتاب گفتنی‌ها و نوشتنی‌های اندیشمندان و نویسندگانی‌که به‌مصالح‌ملی، آزادی، عدالت، دوستی و مردم‌سالاری التزام و تعهد دارند، به‌پیش خواهد شتافت. به‌امید پشتیبانی قلم‌های متعهد!

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button