یوناما: عدم رعایت حق کار و آموزش زنان، بحران اقتصادی را عمیق‌تر می‌کند

یوناما یا هیات معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در بحثی مجازی در انستیتوت امور بین‌الملل و اروپا وضعیت افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته‌است که از زمان حاکمیت دوبار‌ه طالبان بر این افغانستان، وضعیت حکومت‌داری همچنان مبهم است. یوناما تاکید کرده که تصمیم‌های بزرگ در کابینه‌ دولت طالبان نه؛ بلکه در جای دیگر از تشکیلات طالبان گرفته می‌شود.
مته نودسن؛ معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، روز چهارشنبه (۱۷ حمل) در مورد افغانستان و بسته ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران گفته است که تاثیر این اقدام تبعیض‌آمیز در درازمدت بر سواد نسل‌های آینده گسترده خواهد بود و باعث گسترش فقر دراز‌مدت در افغانستان خواهد شد.
این در حالی‌ است که از بسته‌ماندن مکتب‌های دخترانه بیش از ۲۰۰ روز می‌گذرد و حکومت طالبان برخلاف وعده‌های شان که به جهان داده بود نگذاشت دختران در سوم ماه حمل به مکتب بروند.
وزارت معارف گفت که منتظر نهایی‌شدن طرح جامع در این مورد از سوی رهبری طالبان می‌ماند. اما با گذشت بیش از 200 روز هنوز هیچ تصمیمی در مورد باز شدن مکاتب دخترانه اعلان نشده است.
نهادهای گوناگون برای باز شدن دروازه مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان تأکید دارند.
در همین حال، هیدر بار؛ مسئول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر نیز گفته‌بود که افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران به خاطر جنسیت‌شان از حق آموزش محروم شده‌اند.

Back to top button