کشورهای اروپایی روی ایجاد یک نمایندگی مشترک کاری می‌کنند

رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید که کشورهای اروپایی روی ایجاد یک نمایندگی مشترک کاری می‌کنند تا سفیران‌شان به کابل برگردند: «ما در مورد سازمانی بین چندین کشور اروپایی فکر می‌کنیم… یک مکان مشترک برای چندین کشور اروپایی که زمینه حضور سفیران ما در کابل را فراهم کند.»

امانوئل مکرون پیش از سفر به جده، عربستان سعودی، این اظهارات را بیان کرد.

در پی سرنگونی برق‌آسای دولت مورد حمایت غرب در افغانستان و قدرت گرفتن طالبان، کشورهای غربی سفارت خانه‌های خود را در کابل بستند و کارکنان این سفارت‌خانه‌ها به دوحه منتقل شده‌اند و از آنجا امور افغانستان را پیش می‌برند.

پس از اعلام حکومت طالبان در ماه سپتمبر، هیچ کشوری هنوز آن را به‌رسمیت نشناخته‌است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که ایجاد نمایندگی مشترک «اقدامی متفاوت از به رسمیت شناختن سیاسی یا گفت‌وگوی سیاسی با طالبان است… ما به محض اینکه بتوانیم نمایندگی داشته باشیم، یک نمایندگی خواهیم داشت.»

هفته پیش، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان به همراه هیئتی از کمیسیون اروپا با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و عده‌ای از مقامات حکومت طالبان در قطر دیدار کردند.

در جریان گفت‌وگوهای دو روزه بین طرفین، نمایندگان اتحادیه اروپا شروط ارائه کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای به افغانستان تحت حاکمیت طالبان را اعلام کردند.

در بیانیه‌ای که هیئت اروپایی در پایان این نشست روز یکشنبه، ۲۸ نوامبر، منتشر کرد، این هیئت از رهبری طالبان خواست که «گام‌های سریع، معنادار و ملموسی به سوی ایجاد یک دولت فراگیر بردارد که بازتاب‌دهنده غنای جامعه افغانستان باشد، و از نگاه قومی، سیاسی و مذهبی از اقشار مختلف افغانستان نمایندگی کند و زنان و مردان در پست‌های ارشد، در آن حضور داشته باشند، و راه آشتی ملی را هموار کند.»

همزمان، فرانسه عملیاتی را برای خارج کردن نزدیک به سیصد و سی نفر از افغانستان انجام داده‌است. گزارش شده که بسیاری از افرادی که بیرون کشیده‌شده‌اند،‌ غیرنظامیانی هستند که با نظامیان فرانسه در افغانستان کار می‌کردند. تعدادی از خبرنگارانی که در افغانستان جان‌شان در خطر بوده، نیز در میان‌شان حضور دارند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button