واکنش‌های گسترده به سخنان نخست وزیر پاکستان در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی

اظهارات عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد افغانستان که روز یکشنبه دراسلام آباد برگزار‌شد، واکنش‌های گسترده افغان‌ها را در پی داشته‌است.
نخست وزیر پاکستان در بخشی از سخنانش در مورد تحصیل و کار دختران در افغانستان که تبدیل به “پیش‌شرط” کمک‌های جامعه جهانی به این کشور پس از روی کار آمدن طالبان شده است، صحبت کرد.
عمران خان گفت: “نکته این است که ما باید بفهمیم که وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم، هر جامعه‌ای متفاوت است، تصور هر جامعه از حقوق بشر و حقوق زنان متفاوت است.”
او افزود: “مثال‌هایی از پاکستان می‌زنم، از ایالت خیبر پختون‌خواه که هم‌مرز با افغانستان است، برای اینکه فرهنگ مشابه (با افغانستان) دارد. طالبان نیز عمدتا جنبش پشتونی است. بیشتر پشتون‌ها در سمت ما در پاکستان است.”
سخنان آقای خان در مورد آموزش دختران واکنش گسترده کاربران افغان درشبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته‌است.
شماری از کاربران با انتشار عکس‌هایی از زنان و دختران در حال تحصیل مخالفت‌شان را با دیدگاه مطرح شده از سوی نخست وزیر پاکستان نشان داده‌اند.
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در تویتر و فیسبوک به اظهارات عمران خان واکنش نشان داده و آن را “در جهت تفرقه میان افغان‌ها و توهین‌آمیز”خوانده و از او خواسته در مجامع بین‌المللی از افغانستان نمایندگی نکند.
شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر حکومت پیشین افغانستان در توییتر نوشته که “طالبان نماینده فرهنگ و دین ما نیستند”. او نوشته است: “یک روز به بهانه دین، یک روز‌ به بهانه سنت، طالبان و حامیان شان در پی سرکوب زنان، اقلیت‌ها، دگراندیشان و هنر و فرهنگ در افغانستان هستند.
امر الله صالح معاون اول پیشین رئیس جمهوری افانستان درواکنش به اظهارات عمران خان در صفحه فیسبوک خود نوشته:
جامعه ی بی تعلیم ، بی خبر از خود و بدون نظام اداری منسجم و مدرن و محتاج به اسلام آباد در افغانستان یکی از برنامه های استراتیژیک پاکستان است. عمران خان بخاطر دستیاب شدن به هدف فوق و در تداوم سیاست کشورش گفت که ضدیت با تعلیم و تحصیل بخشی از سنت ها و مشخصه جامعه ی افغانستان است.
فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کننده دولت پیشین افغانستان با طالبان در فیسبوک نوشته: «رعایت فرایض دینی مهمتر از رعایت فرهنگ و آنهم فرهنگ وارداتی از مدارس منطقه است. امروز از کندهارتا هرات از بامیان تا فاریاب وبدخشان پدران و مادران خواهان فرستادن دخترانشان به مکاتب هستند.»

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنرانی خود در نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی راجع به افغانستان درمورد تهدید امنیتی گروه داعش صحبت کرد. او گفت اگر در افغانستان یک حکومت قوی و باثبات برسرکار نباشد، داعش می‌تواند منطقه و حتی امریکا را تهدید کند.
عمران خان ادعا کرد که افراد داعش از خاک افغانستان به پاکستان حمله کرده‌اند.
اماحامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان این ادعا را رد کرده و آن را تبلیغات علیه کشورش خوانده‌است. آقای کرزی گفته که واقعیت کاملا برعکس است و تهدید داعش از ابتدا از خاک پاکستان متوجه افغانستان بود.

واکنش طالبان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در بازگشت از اسلام آباد نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در باره افغانستان را “مثبت” خواند و گفت که “در نشست هرکس نظرش را می‌گفت و هر کس مسئولیت نظر خود را دارد…اما حرف مهمی که عمران خان گفت این بود که از حکومت‌های پیشین افغانستان انتقاد کرد که حقیقت است و مقام‌های حکومت‌ پیشین به آن انتقاد واکنش نشان دادند”. آقای متقی افزود که “این اظهارات توهین‌آمیز نیستند تا به عنوان یک حکومت به آن واکنش نشان دهیم.”

واکنش‌ها در پاکستان
اظهارات عمران خان در داخل پاکستان هم واکنش‌هایی داشته است:
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون پاکستان در تویتر روایتی را که عمران خان از افغانها و پشتونها ارائه کرد، محکوم کرده ونوشته افغان‌ها و پشتون‌ها هیچوقت دختران را از آموزش و زنان را از حقوق شان محروم نکرده‌اند. حقوق بشر یک مسئله جهانی است.
محسن داور، عضو پارلمان پاکستان و از چهره‌های جنبش تحفظ پشتون پاکستان نیز در توییتی به اظهارات عمران خان انتقاد کرده است.
او افزوده: “من اجبار او را برای پخش چنین دروغ‌هایی درک می‌کنم، اما او سعی می‌کند دروغ‌های باورپذیرتری بگوید. فرهنگ پشتون را نمی‌توان مقصر نسل کشی پشتون دانست.”

نشست فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد وضعیت افغانستان، روز یکشبنه با شرکت وزیران خارجه و معاونان وزارت خارجه کشورهای عضو و نمایندگان چندین کشور و سازمان بین المللی در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button