هبت‌الله آخندزاده به اعضای طالبان: سخنان من را مانند حکم شریعت اسلامی عملی کنید

طالبان می‌گویند که مولوی هبت‌الله آخُندزاده، رهبر این گروه در دیدار با مقامات ولایت قندهار در جنوب افغانستان از اعضای طالبان، به آنها تاکید کرده که به سخنانش مثل «یک حکم شریعت» اسلامی عمل کرده و در نظر بگیرند.

او همچنین توصیه کرده که طالبان در هر ولسوالی مدرسه دینی بسازند و از اینترنت و موبایل هوشمند کمتر استفاده کنند.

این توصیه‌های او به پیروانش در ۲۴ ماده منتشر شده‌است.

در ماده چهارم آمده: «از من به گونه‌ای اطاعت کنید که از یک حکم شریعت می‌کنید. این یک ویژه‌گی مختص به امارت اسلامی افغانستان است که در آن اطاعت هست.»

به گزارش رادیو و تلویزیون ملی تحت اداره این گروه، رهبر طالبان در تجمعی در قندهار این توصیه‌ها را در زمینه‌های مختلف حکومت‌داری، مسائل اجتماعی و فرهنگی کرده.

در این میان، از جمله او، بدون این‌که به تعطیلی مکاتب دخترانه اشاره کند، از ولسوال‌ها خواسته که هر جا مدرسه دینی نیست، مدرسه بسازند.

در خبرنامه مرکز رسانه‌ها و معلومات ولایت قندهار آمده که رهبر طالبان از تفرقه میان طالبان و نافرمانی، از به گفته او امیران طالبان، یاد کرده و توصیه کرده که طالبان در ملأعام از یکدیگر انتقاد نکنند.

احتمالاً‌ اشاره او به اظهارات عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان، است که اخیراً به صورت تلویحی از بسته‌ماندن مکاتب دخترانه در یک تجمع طالبان انتقاد کرد.

مولوی هبت‌الله آخُندزاده گفته که عیب امیران خود را در مقابل مردم بیان نکرده از یک‌دیگر شکایت نکنید.

رهبر طالبان به مسئولان محلی و کشور توصیه کرده که در کارهای یک‌دیگر مداخله نکنید و تذکر داده که «مجاهدین سابق» را عقب نزنید.

او در یکی از این توصیه‌ها گفته که برای کودکان یتیم زمینه آموزش را آماده کنید اما تاکید اصلی رهبر طالبان روی ایجاد مدرسه‌های دینی‌ست و در باره مکاتب چیزی نگفته‌است.

این توصیه‌های مولوی هبت‌الله آخندزاده پس از آن مطرح شده که رسانه‌های داخلی افغانستان از افتتاح بزرگ‌ترین مدرسه دینی در منطقه پل‌چرخی کابل خبر داده‌اند. هنوز در باره مضامینی که در این مدرسه دینی آموزش داده خواهد شد، جزئیاتی ارائه نشده‌است.

مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان، که در مراسم گشایش این مدرسه حضور داشت، یک ماه پیش اعلام کرده بود که به زودی در هر ولسوالی ۳ تا ۱۰ مدرسه دینی تأسیس خواهد کرد.

این مدرسه دینی در حالی افتتاح شده که مکاتب لیسه دخترانه در افغانستان، باوجود انتقادها و محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی، همچنان بسته‌اند.

در توصیه‌های منسوب به رهبر طالبان همچنین در مورد محدودیت در استفاده از فناروی به‌خصوص تلفن‌های هوشمند آمده که کاربرد موبایل‌ها را کاهش دهید، از گرفتن عکس و ویدیوهای بی‌جا خودرداری کنید و تمام وقت خود را صرف انترنت نکنید.

هرچند اکثر طالبان موهای بلندی دارند اما رهبر طالبان به آنان توصیه کرده که از گذاشتن موهای دراز خودداری کنند.

مولوی هبت‌الله آخُندزاده پس از کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی، رهبری این گروه را به عهده گرفت ولی هنوز در انظار عمومی دیده نشده‌است.

طالبان بارها از دیدارهای رهبرشان در ولایت‌های جنوبی افغانستان با مردم و اعضای این گروه خبر داده‌اند اما هیچ تصویری از او در جریان این نشست‌ها منتشر نکرده‌اند. این بار هم روشن نیست که با ولسوال‌ها و مقامات نظامی قندهار چگونه دیدار کرده‌است.

طالبان گفته‌اند که مولوی هبت‌الله آخُندزاده اخیراً در نماز عید فطر هم برای نمازگزاران در قندهار سخنرانی کرد اما شاهدان عینی گفتند که او «پشت به مردم» آنان را خطاب قرار داد.

در خبرنامه مرکز رسانه‌ها و معلومات ولایت قندهار آمده که رهبر طالبان همچنین در این دیدار مشاوران تازه‌ای برای خود تعیین کرد.

Back to top button