نماینده زنان معترض در اسلو خطاب به وزیر خارجه طالبان: همین حالا دختران دربند را آزاد کنید

اولین روز گفتگوهای اسلو برای سرنوشت افغانستان در هوای سرد اسلو، پایتخت نروژ برگزار شد ولی فضای سالن اجلاس داغ بود. یکی از زنان معترض در کابل که به اسلو دعوت شده خطاب به امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان از او خواست که همین حالا برای آزادی دختران دربند طالبان زنگ بزنید و به گفته یک منبع در جلسه، آقای متقی با کابل تماس گرفت.

به دعوت وزیر خارجه نروژ و حضور‌ نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، نمایندگان کشورهای اروپایی، گفتگوهای هیات گروه طالبان به ریاست امیرخان متقی، وزیرخارجه طالبان و نمایندگان جامعه مدنی و جنبش زنان افغانستان برگزار شده است.

در میان سخنرانان هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض کابل به این نشست دعوت شده است فهرستی از توقعات جامعه مدنی و فعالان زن را مطرح کرد.

گفته شده که هدا خموش قبل از سخنرانی وقتی پشت مایک (میکروفن) قرار گرفت خطاب به امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان گفت: “آقای متقی، شما باید همین حالا به کابل زنگ بزنید تا دختران و زنان دربند آزاد شوند در غیر آن، من صحبت نخواهم کرد.”

اعضای جنبش زنان افغانستان در کابل و خانواده‌های دختران، گفته‌اند که افراد مسلح شماری از دختران معترض را به زور از خانه‌های‌شان کشیده و به جای نامعلومی منتقل کردند.

زنان معترض می‌گویند “افراد طالبان پنج نفر از دختران معترض از جمله تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل را ساعت هشت چهارشنبه شب” گذشته بازداشت کرده‌اند.

یک منبع حاضر در اجلاس امروز اسلو تایید کرد که امیرخان متقی به دلیل پافشاری خانم خموش و تاکید حاضران اجلاس در جریان کنفرانس به کابل تماس گرفت و خواستار پیگیری در مورد این موضوع شد. گفته می‌شود او سپس به حاضران اجلاس گفته که اذعان می‌کند در میان امارت اسلامی “افراد احساساتی وجود دارد ولی تمام تلاش ما این است تا دختران را پیدا کنیم.”

یک عضو هیات طالبان در این جلسه به بی‌بی‌سی گفته است که آقای متقی با شکیبایی به نگرانی‌ها و اعتراضات افغان‌ها گوش داد.

گروه طالبان پیش‌تر گفته بود در ناپدید شدن دختران معترض کابل دست ندارد. سخنگویان طالبان معترضان کابل را متهم کرده بود که به دلیل پرونده‌سازی برای مهاجرت ویدیوهای “جعلی” منتشر کرده‌‌اند.

منبع آگاه حاضر در جلسه به بی‌بی‌سی تایید می‌کند که سپس خانم خموش سخنرانی خود را خطاب به حاضران اجلاس ادامه داد.

هدی خموش که از کابل به اسلو رفته است، فهرستی از خواسته‌های جامعه مدنی و زنان معترض در خیابان‌های کابل را برشمرد، از جمله:

  • ایجاد یک شورای با صلاحیت و مستقل از سوی سازمان ملل برای نظارت و بررسی رفتار و سیاست‌های طالبان متشکل از خانواده قربانیان،‌ نمایندگان مردم و نهادهای مستقل بین‌المللی حقوق بشری و همچنین رهایی “زندانیان عقیدتی، سیاسی و جنسیتی”.
  • ایجاد نظام مشروع بر اساس رضایت همه شهروندان و ایجاد نقشه راه برای حل سیاسی از راه مردمی، دموکراتیک و توافق مجدد جناح‌های مختلف سیاسی
  • احترام و عدم سرکوب اجتماعات مسالمت آمیز زنان برای دسترسی به حقوق اساسی شهروندی و شعار “نان، کار، آزادی”
  • به رسمیت شناختن حقوق اساسی همه شهروندان بنا به قانون اساسی “جمهوری اسلامی افغانستان”

گفته می‌شود او در این سخنرانی همچنین خطاب به سایر حاضران اجلاس گفته است که جامعه جهانی با “سکوت و تسامح با طالبان” مسئول بخشی از “جنایات و سرکوب زنان و مردان افغانستان” است.

گروه طالبان سخت تلاش دارد که کشورهای اروپایی و غربی دولت این گروه را در افغانستان به رسمیت بشناسد. نشست اسلو شاید شروعی از جلسات برای بحث در مورد سرنوشت سیاسی افغانستان باشد اما گرفتن مشروعیت جهانی در سایه بحرانی که در افغانستان جریان دارد و زیر اعتراضات پیوسته زنان، ‌برای طالبان‌ اگر ناممکن نباشد، به این زودی‌ها چندان آسان هم نیست.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button