نشست ویژه سازمان همکاری های اسلامی در باره افغانستان؛ عمران خان: جامعه جهانی فورا برای نجات این کشور از بحران اقدام کند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی راجع به افغانستان که در اسلام آباد برگزار شده، از جامعه جهانی خواست فورا برای نجات این کشور از بحران اقدام کند. او بویژه از امریکا خواست که بین چهل میلیون مردم افغانستان و حکومت طالبان فرق قایل شود. نخست وزیر پاکستان افزود که هرج و مرج در افغانستان به سود هیچکس نیست و ادامه بحران کنونی باعث موج جدید پناهجویی از این کشور می‌شود.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این نشست گفت که از فروپاشی اقتصادی افغانستان باید جلوگیری شود. او از گروه طالبان خواست که تشکیل حکومتی فراگیر و رعایت حق کار و آموزش زنان و دختران را برای پایان دادن به این وضع و کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی درنظر بگیرد.
فیصل بن فرحان، وزیرامورخارجه عربستان هم در سخنرانی خود گفت که باید به تراژدی افغانستان با اقدام جمعی پایان داده شود. او افزود که عربستان کمک‌های غذایی و دارو و تجهیزات به افغانستان فرستاده است.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان که در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت کرده گفت که رسانه‌ها وضعیت افغانستان را “بد” نشان می‌دهند در حالی که پس از تحولات ماه آگوست در افغانستان، “صلح سراسری” آمده است.
در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه ۵۷ کشور عضو و ناظران سازمان همکاری اسلامی، نمایندگان سازمان ملل، مؤسسات مالی بین‌المللی، امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، جاپان و اتحادیه اروپا شرکت دارند. در این نشست، بیرق سه رنگ افغانستان در کنار بیرق سایر کشورها نصب شده‌است.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button