مدیریت میدان هوایی کابل؛ قطر از توافق با طالبان و ترکیه روی «چند موضوع کلیدی» خبر داد

وزارت خارجه‌ی قطر اعلام کرده است که بر سر چندین موضوع کلیدی در مورد چگونگی مدیریت و بهره‌برداری از میدان هوایی بین‌المللی کابل با ترکیه و طالبان به توافق رسیده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی قطر آمده است که این توافق در نشستی سه‌جانبه به میزبانی این وزارت در دوحه حاصل شده است. این نشست روز گذشته (پنج‌شنبه، ۷ دلو) برگزار شده است.

طبق اعلامیه، این نشست در ادامه‌ی مذاکرات قبلی صورت گرفته است که آخرین دور آن هفته‌ی گذشته بین قطر، ترکیه و طالبان در کابل برگزار شده بود.

با این حال، وزارت خارجه‌ی قطر گفته است که قرار است دور نهایی این مذاکرات هفته‌ی آینده برگزار شود. در مورد مکان برگزاری دور نهایی مذاکرات چیزی گفته نشده است.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

میدان هوایی بین‌المللی کابل با تسلط طالبان بر افغانستان، به‌روی پروازهای خارجی و داخلی مسدود شد. در جریان تخلیه‌ی اضطراری امریکا و متحدانش، این میدان تنها به‌روی پروازهای نظامی باز بود.

پس از آن، هیأت‌های فنی از قطر به کابل رفته و میدان هوایی را راه‌اندازی کردند، اما هنوز هم این میدان در بخش مدیریت با مشکل مواجه است و از طرف شب به‌روی پروازها مسدود است.

در اوایل ماه جدی سال جاری نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرده بود که ترکیه و قطر با طالبان در خصوص مدیریت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل، به توافق ابتدایی دست یافته‌اند.

آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه و قطر نوشته بود که دو کشور در چارچوب این توافق، افزون بر میدان هوایی بین‌المللی کابل [میدان هوایی حامد کرزی]، چهار میدان هوایی دیگر در افغانستان را نیز به‌طور مشترک مدیریت خواهند کرد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button