متخصصان آمریکایی تزریق واکسن جانسون جانسون را توصیه نمی‌کنند

متخصصان آمریکایی توصیه کرده‌اند که به جای واکسن جانسون جانسون، واکسن‌های دیگری مثل بیون‌تک-فایزر و مدرنا استفاده شود. موارد بسیار اندک ایجاد لخته خون و مرگ ناشی از آن پس از واکسن جانسون جانسون دلیل این توصیه است.
مشاوران ادارات بهداشتی آمریکا توصیه کرده‌اند که از واکسن جانسون جانسون استفاده نشود. دلیل این توصیه موارد بسیار اندک ایجاد لخته خون پس از استفاده از این واکسن بوده است. به گفته مقامات بهداشتی آمریکا، از میان ۱۶ میلیون نفری که در این کشور واکسن جانسون جانسون زده‌اند، تا تاریخ ۹ دسامبر ۹ نفر فوت کرده‌اند.

تا کنون در آمریکا واکسن های تایید شده بیون‌تک-فایزر، مدرنا و جانسون جانسون به طور تقریبا برابر استفاده می‌شد چرا که تحقیقات نشان داده بود، میزان ایمنی هرسه این واکسن‌ها در یک حد است.

واکسن جانسون جانسون اما تا حدی طرفداران بیشتری داشت چرا که تنها یک نوبت تزریق می‌شود. اما مشاوران ادارات بهداشت روز پنج‌شنبه ۱۶ دسامبر اعلام کردند که از زمان تحقیق اولیه برای این واکسن‌ها تا کنون تغییرات زیادی پیش آمده و نتایج تحقیقات عوض شده‌اند.

خطر ایجاد لخته خون
بیش از ۲۰۰ میلیون آمریکایی تا کنون به طور کامل علیه کرونا واکسینه شده‌اند، ۱۶ میلیون از این تعداد واکسن جانسون جانسون تزریق کرده‌اند. موارد اندک ایجاد لخته خون پس از تزریق این واکسن باعث شد تا در ماه آوریل استفاده از این واکسن متوقف و تحقیقات در این باره کامل شود.

سازمان دارو و غذای آمریکا در هفته جاری اعلام کرد که موارد ایجاد لخته خون پس از واکسن جانسون جانسون همچنان بسیار نادر است اما از بهار امسال تا کنون موارد بیشتری اضافه شده است.

به گزارش این نهاد، ایجاد لخته خون بیشتر در زنان بین ۳۰ تا ۴۹ ساله مشاهده شده و میزان آن یک مورد در هر ۱۰۰ هزار دوز واکسن بوده است.

دو واکسن دیگری که در آمریکا مجوز گرفته‌اند، بیون‌تک-فایزر و مدرنا، ارتباطی با ایجاد لخته خون نداشته‌اند. واکسن آسترازنکا در ایالات متحده مجوز ندارد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button