فقر و محرومیت در دایکندی؛ نرخ مواد اولیه به‌صورت بی‌پیشنه بالا رفته است

دایکندی با جغرافیای سخت و دشوار و همچنان فقر شدید، این روزها دامنگیر بالا رفتن نرخ سرسام‎آور مواد اولیه می باشد. نرخ موادهای خوراکی به صورت بی‎سابقه بالا کشیده است.
باشندگان دایکندی می‌گویند که بیشتر آنان توانایی خریداری موادهای ارتزاقی و همچنان مواد سوخت را ندارند.
حسینی یکی از دکانداران شهر نیلی به “روزنامه پنجره” می‎گوید که سال جاری برای آنان سال بسیار سخت و دشوار بوده و در کنار خشکسالی بی سابقه، افزایش نرخ مواد خوراکی مردم این ولایت را با یک مشکل مواجه ساخته است. او می‎گوید که اکنون بیشتر از مردم توانایی خریداری موادهای خوراکی با این قیمت بالا را ندارند. حسینی هشدار می‎دهند که اگر وضعیت این گونه ادامه یابد مردم با فاجعه بزرگی انسانی روبرو خواهند شد.
با بالا رفتن نرخ مواد اولیه، نرخ نان در نانوایی‎های شهر نیلی و ولسوالی‎ها نیز بالا رفته است، اکنون هر قرص نان در شهر نیلی به قیمت 20 افغانی فروخته می‎شود. پیش از این قیمت هر قرص نان 15 افغانی بود.
جواد یکی از نانوایان شهر نیلی می‎گوید با هماهنگی اداره شهرداری قیمت نان را 20 افغانی تعیین کرده است به گفته او این قیمت نیز به فایده آنان تمام نمی شوند. جواد علاوه کرد که با توجه به بررسی که در این زمینه تمام نانوایان و اداره شهرداری انجام داده، باید هر قرص نان 25 افغانی قیمت گذاری می شد؛ اما مسوولان شهرداری گفته است که اگر یکبارگی این قیمت اعلان شود مردم وحشت می کنند.
در حال حاضر، قیمت یک بوجی آرد 50 کلو، 3 هزار افغانی و قیمت یک قوطی روغن 16 لیتره نیز به بیش از 3 هزار افغانی در بازارهای دایکندی خرید و فروش می شود. قیمت تیل فی لیتر 110 افغانی و قیمت گاز نیز فی کلو بالاتر از 110 افغانی می باشد.
با این حال مسوولان مربوطه می گویند که با توجه به افزایش بهای دالر، نرخ مواد لحظه به لحظه در حال افزایش است.
احمدخان تیموری شاروال شهر نیلی به “روزنامه پنجره” می گوید که با توجه به این وضعیت آنان توانایی کنترول نرخ بازار را ندارد. این اداره چند روز قبل نرخ نامه ی را تعیین کرده بود، اما اکنون می گوید که به دلیل بلند رفتن نرخ دالر این نرخ نامه قابل تطبیق نیست.
آقای تیموری افزود هر زمانی که نرخ دالر ثابت شد آنان تلاش می کنند که نرخ ثابت برای بازار تعیین کنند.
ولایتی که مایل ها دورتر از مرکز کشور با راه مواصلاتی دشوار گذر موقعیت گرفته هر تغییرات اندک در مرکز، تفاوت زیادی را در این ولایت به دنبال دارد. باشندگان دایکندی همه نگران این وضعیت اند و از مسوولان می خواهند که در این راستا توجه نمایند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button