فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان: رضایت دختران بالغ در وقت نکاح ضروری است
ملا هبتالله، رهبر طالبان به تازگی در مورد حقوق زنان فرمان صادر کرده است. براساس این فرمان زن مال نه، بلکه «انسان آزاد و اصیل» است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، «بد» داده نمیتواند.
در این فرمان شش مادهای که امروز (جمعه، ۱۲ قوس) از سوی ذبیحالله مجاهد، سخنگوی عمومی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه منتشر شده، آمده است که رضایت دختران بالغ در وقت نکاح ضروری است، طوری که «نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد».
در مادهی سوم این فرمان آمده است که پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته میتواند و نه کسی دیگری.
در این آمده همچنین گفته شده است: «زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است.» اصل کفو (هم مثل) بودن و جلوگیری از فتنه و فساد در این ماده شرط گذاشته شده است.
همین طور، در این فرمان رهبر طالبان، گرفتن مهر از شوهر جدید حق شرعی زن دانسته شده است.
براساس مادهی پنجم این فرمان، زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب بهطور «فرضیت و عصبیت» حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچ کسی او را از حقاش محروم کرده نمیتواند.
مادهی ششم این فرمان به چند همسری مردان پرداخته است. طبق این ماده، «کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همهی زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بینشان عدل قائم کند».
در همین حال، رهبر طالبان در این فرمان به وزارت حج و اوقاف هدایت داده است تا علما و خطبای مساجد را تشویق کند که در خطابهها و موعضههایشان مردم را در مورد حقوق زنان آگاه کنند.
ملا هبتالله به وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز هدایت داده است تا مطالب مفید «ترغیبی و ترهیبی» را در بارهی حقوق زنان بهشکل تحریری و صوتی از طریق وسایل ارتباطی موجود به نشر بسپارد.
همچنین، رهبر طالبان به دادگاه عالی و دیگر دادگاههای کشور نیز هدایت داده تا به عریضههای زنان، بهویژه دربارهی حقوق بیوهها و «ظلم» بر آنها بهگونهی اصولی رسیدگی کنند.
این درحالی است که با سقوط حکومت پیشین بهدست طالبان، زنان همواره در مورد از دستدادن حقوق اساسیشان، از جمله حق آموزش، کار و سیاست ابراز نگرانی کردهاند.
در فرمان تازهی رهبر طالبان اما در مورد این حقوق هیچ اشارهای نشده است. طالبان پیش از این گفته بودند که زنان حق آموزش و کار را در چارچوب شریعت اسلامی دارند.